כאבי מרפק

כאב במרפק

המרפק זהו מפרק צירי המורכב מעצם ההומרוס ( הזרוע ) ומעצמות האולנה והרדיוס ( אמה ).

לאזור המרפק מתחברים שרירים רבים, כשחלקם אחראיים על תנועת המרפק – כיפוף, יישור ותנועות סיבוביות של האמה , וחלקם אחראים על תנועות שורש כף היד.

לכן במקרים רבים דווקא תנועה של שורש כף היד תגרום לכאב במרפק.

כאבים באזור המרפק נפוצים אצל ספורטאים חובבנים המפעילים רבות את מפרק כף היד כגון טניס, הרמת משקולות, גולף ועוד. הסיבה שפציעות אלה נפוצות דווקא אצל ספורטאים חובבנים היא בעיקר טכניקה לקויה וניהול עומסים לא נכון.

כמו כן, כאבים במרפק נפוצים אצל אנשים העובדים שעות רבות מול המחשב כגון : פקידות, עובדי הייטק, מעצבים וכדומה . אותם אנשים יושבים זמן ממושך במנח סטטי של גב כף היד , דבר היוצר עומס יתר הגידים שנמצאים באזור המרפק.

פתולוגיות נפוצות במרפק:

  • (Lateral Epicondylitis (Tennis Elbow
    הפתולוגיה השכיחה ביותר במרפק והגורם העיקרי לכאבים. פציעת Over Use הנגרמת מעומס מתמשך על הגידים המיישרים את שורש כף היד. הכאב יהיה בצד החיצוני של המרפק .
  • Olecranon Bursitis
    כאב, אודם ונפיחות בקצה המרפק. פציעה זו נפוצה בעיקר אצל אנשים הנוהגים להישען הרבה על המרפקים כגון: סטודנטים, מכונאי רכב ואנשים היושבים מול מחשב.
  • (Medial Epicondylitis (Golfer's Elbow
    בדומה למרפק הטניס, הגורם לפציעה הוא עומס יתר של שרירי מכופפי שורש כף היד . הכאב יהיה בצד הפנימי של המרפק .

(Lateral Epicondylitis (Tennis Elbow

מה זה Lateral Epicondylitis?

Lateral Epicondylitis, או בשמה המוכר יותר – Tennis elbow היא פציעת Over Use (שימוש יתר) הנפוצה ביותר במרפק. בפציעה זו מעורבים השרירים שתפקידם ליישר את שורש כף היד, כולם מתחברים לעצם הזרוע, מעל מפרק המרפק .

למרות השם – "מרפק טניס", רק כ-5% מכלל הפציעות קשורות למשחק טניס, אלו שאכן עוסקים בספורט הם בד"כ ספורטאים חובבנים שמבצעים טכניקה לקויה ואינם מנהלים את העומסים בצורה נכונה.

הסיבה לפציעה זו היא עומס מתמשך על הגידים המיישרים את שורש כף היד. עומס זה יוצר שינויים ניווניים ומיקרו-קרעים בגיד וכך מתחיל תהליך דלקתי וכאבים אשר לעיתים יכולים להימשך חודשים ואף שנים.

גורמי סיכון ל Lateral Epicondylitis:

פציעה זו משויכת בעיקר לאנשים העובדים בעבודות עם תנועות חוזרניות של שורש כף היד או אחיזה סטטית משמשכת:

  • עבודות משרדיות מול מחשב – הקלדה ואחיזה בעכבר גורמות לשרירים הרלוונטיים לפציעה לפעול באופן קבוע וכך נוצר עומס על הגידים והסיכון לפציעה עולה.
  • תחביבים הדורשים אחיזה קבועה , לדוגמא – הרמת משקולות, טניס, רכיבה על אופנוע/אופניים
  • פסנתרים, נגנים, מתופפים.
  • שימוש מוגבר בטלפון הנייד.
  • הגבלה בטווחי התנועה של השורש כף יד והמרפק יגרמו לעומסים מוגברים באזור חיבור הגידים.

איך אדע אם אני סובל מ Lateral Epicondylitis?

 הסימפטום הנפוץ ביותר בפתולוגיה זו הוא כאב באזור המרפק, בחיבור של הגידים המיישרים של שורש כף היד, בצד החיצוני של המרפק.

סימפטומים נוספים יכולים להיות :

  • כאב מוקרן לאורך האמה.
  • כאב ורגישות במגע באזור הרלוונטי .
  • חולשה באחיזה .
  • כאב במרפק במתן התנגדות ליישור גב כף היד וליישור אצבע 3 . 

במידה ואתה סובל מכאב באזור הנ"ל יש לבדוק אם אתה נמצא בקבוצת הסיכון המוגבר לפציעה מסוג זה 

במידה ולא, יש לבצע אבחנה מבדלת ולחפש את מקור הבעיה. 

(גם אם כן נמצאים בקבוצת הסיכון, ייתכן והכאב הוא ממקור אחר ויש לבצע אבחנה מלאה מפיזיותרפיסט מוסמך)

מה עושים במידה ואני סובל מ Lateral Epicondylitis?

תחילה, יש לוודא שהאבחנה היא נכונה מכיוון שיש מספר רב של אבחנות מבדלות עם סימפטומים דומים והטיפול בהן הוא שונה.

מחקרים מראים כי אצל כ- 80% מהסובלים ממרפק טניס הסימפטומים יחלפו מעצמם תוך כשלושה חודשים עד חצי שנה. הבעיה העיקרית היא שבפרק הזמן הזה תהיה ירידה ניכרת בכוח השרירים ביד הכאובה מכיוון שהשימוש ביד יפחת משמעותית בעקבות הכאב, ולכן הפתולוגיה ככל הנראה תחזור.

מה עושים בטיפולי הפיזיותרפיה?

בטיפולי הפיזיותרפיה תחילה אנו מאבחנים את הבעיה ואת המקור לבעיה על ידי מבחנים ספציפיים, וכך בונים את תכנית הטיפול המתאימה ביותר עבורך.

הטיפול יכלול:

  • טכניקות מנואליות מתקדמות הכוללות עיסוי עמוק בנקודות מפתח שיורידו עומס מהגיד ויתרמו לגיוס שרירי יעיל יותר.
  • טכניקות על שם מאליגן להורדת כאב ושיפור תפקוד.
  • מתיחות פאסיביות.
  • דיקור מערבי התורם להורדת כאב ושיפור גיוס שרירי.
  • אלקטרותרפיה הכוללת אולטרסאונד התורם בהורדת הדלקת ושיפור זרימת דם לאזור.
  • עבודה על טכניקה נכונה בפעילויות החשודות כתורמות להגברת העומס באזור.
  • תרגול וחיזוק שרירים רלוונטיים בצורה מבוקרת על מנת לחזק את השרירים ולעלות את סיבולת הגיד לעומסים.
  • חבישות עם טייפ קינזיולוגי וריגידי על מנת להוריד עומס מהאזור.
  • הדרכה ומניעה .
כאבי כתפיים