שיקום לאחר ניתוח אורטופדי באמצעות פיזיותרפיה » אסטריקס פיזיותרפיה
-

שיקום לאחר ניתוח אורטופדי

אם אתם לקראת שיקום אורטופדי, תתחילו בקריאת הכתבה "האם אתם באמת מוכנים לניתוח אורטופדי?" לחצו כאן למעבר למאמר. לאחר מכן תמשיכו בקריאת הכתבה הנוכחית.

שיקום לאחר ניתוח אורתופדי הוא שלב הכרחי בחזרה לתפקוד מלא ועצמאות לאחר פציעה. ניתוח הוא תהליך פולשני המבוצע בדרך כלל לאחר שטיפול שמרני לא עזר או בלית ברירה לאחר שברים או קרעים. לאחר ניתוח, הגוף שלנו מתחיל להגיב כלאחר טראומה – מתחיל תהליך דלקתי באזור על מנת להזרים דם לצורך ריפוי, לכן ברוב המקרים נראה נפיחות ואודם באזור הניתוח,  והכאב בשלב זה הוא החזק ביותר. בנוסף,  השרירים מסביב לאזור המנותח נכנסים לספאזם (כיווץ מתמשך) על מנת לגונן על אזור הניתוח, וכך נוצרות הגבלות בטווחי תנועה וכאבים שריריים נוספים. במידה ויש צלקת ניתוחית, ייתכנו הדבקויות והצטלקויות בצלקת וברקמות מתחתיה – דבר היכול לגרום לכאבים, גיוס שרירי לקוי, והגבלות בטווחי תנועה

לאחר הניתוח האורטופדי תיתכן באזור הניתוח:

  • נפיחות
  • אודם
  • כאב
  • ספאזם שרירי
  • הגבלות בטווחי תנועה
  • הידבקויות לאחר ניתוח ברך
  • הצטלקויות

על מנת לקדם את תהליך הריפוי, הורדת הכאבים ושיפור טווחי תנועה, יש צורך להתחיל בפיזיותרפיה לאחר ניתוח באופן מיידי. בדרך כלל יש פרוטוקול ניתוחי וקשר הדוק עם האורתופד המנתח.

מה קורה בפגישה הראשונה?

☆ הפיזיותרפיסט אוסף פרטים רלוונטיים לפציעה ולניתוח (לקיחת אנמנזה)

☆ בהמשך מתבצעת בדיקה פיזיקלית הכוללת בדיקת כוח, טווחי תנועה, נפיחות, צלקת ומבנה כללי של המפרק המשתקם. בנוסף מבצעים בדיקה כללית של המפרקים הרלוונטיים לפציעה. למשל – לאחר ניתוח בברך נבדוק גם את מפרק הקרסול, ירך ואגן.

☆ לאחר הבדיקות תקבלו הסבר ברור ומפורט על הממצאים בבדיקה ועל תכנית הטיפול. אנו בונים מטרות טיפוליות יחד איתכם. המטרות יהיו לטווח קצר ולטווח ארוך, כשבסופו של דבר המטרה העיקרית היא להחזיר אתכם לתפקוד הכי גבוה שניתן (לדוגמא – לחזור לשחק כדורגל, לחזור לרוץ, ללכת מרחקים ארוכים ללא כאבים וכד')

☆ אחרי הבדיקות וההסברים מתחילים את הטיפול. ברוב המקרים הטיפול המנואלי (פאסיבי) יימשך בין חצי שעה ל-45 דק. ולאחר מכן יינתן גם זמן תרגול בקליניקה ואלקטרותרפיה בסוף הטיפול.

אנו מתמחים בשיקום לאחר הניתוחים הבאים:

כאשר אדם עובר פציעה מסוימת או ניתוח מסוים הוא מתחיל תהליך של התמודדות עם מגבלות מסוימות וכאבים שלא יצא לו להכיר לפני כן. תהליך השיקום עוזר למטופל להתמודד עם המצב החדש בו הוא נמצא ומסייע לו לחזור למצבו הרגיל ככל הניתן, באופן מחושב וזהיר.

בנוסף על כך, מטופל שלא מוכן לעבור תהליך שיקום מסכן את עצמו בכך שהבעיה האורטופדית תחזור, תחריף או תגרום לפגיעה בתפקוד השוטף של המטופל.

במסגרת השיקום האורטופדי הרופא המטפל נותן למטופל מספר תרגילים גופניים לביצוע, התרגילים מותאמים באופן אישי למצב הגופני של המטופל והם מתמקדים בשרירים אשר דורשים חיזוק לצורך השבת המצב לקדמותו.

כמו כן, במסגרת השיקום האורטופדי הרופא המטפל שם דגש על מספר נקודות עיקריות ביניהן: הקלה והפחתה של הכאבים אותם חווה המטופל, השבת טווחי התנועה של המטופל קרוב ככל הניתן למצבם הרגיל, שיפור שיווי המשקל של המטופל, ריפוי של רקמות המטופל וכן הלאה.

המטרה העיקרית של תהליך השיקום האורטופדי היא ללמד את הגוף איך לחזור למצבו הרגיל ושוב לכושר תפקוד מקסימלי.

מתי צריך להתחיל את תהליך השיקום?

מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם מצאו כי טיפולי שיקום אורטופדיים משפרים בצורה משמעותית את תהליך ההחלמה ואת כושר התפקוד של המטופל. ככל שמתחילים בתהליך השיקום מוקדם יותר, כך קל יותר לייעל את התהליך ובסופו של דבר להגיע לתוצאות מקסימליות. אם מדובר בתהליך שיקום אורטופדי למטופל שעבר ניתוח מסוים, חלק מטיפולי השיקום ינתנו כבר במסגרת אשפוז בבית חולים. כאשר המטופל משתחרר מבית החולים הוא יכול לבחור האם ברצונו לעבור טיפולי שיקום בביתו הפרטי או שמא בקליניקה של המטפל, חשוב מאוד לשמור על הרצף של הטיפולים כדי שהמטופל יצליח לחזור מהר ככל הניתן לרמת התפקוד הרגילה שלו ולחיים הרגילים שלו.

אחד הנושאים המשפיעים ביותר על הצלחת תהליך השיקום הוא שיתוף הפעולה והמחויבות של המטופל ובני המשפחה שלו לתהליך. חשוב מאוד לעקוב אחר כל ההוראות של הצוות המטפל, לגשת לכל אחד מן הטיפולים ולא לבצע פעולות גופניות אשר עלולות לפגוע בתהליך השיקום. בחלק גדול מתהליכי השיקום הרופא המטפל ימליץ למטופל לא לעלות במדרגות לבית, למזער את הסיכויים לנפילה בבית ככל האפשר ועוד.

מקרים נפוצים בהם יש צורך בשיקום אורטופדי

ניתן למנות מספר מקרים בריאותיים שונים אשר בעקבותיהם יהיה צורך בשיקום אורטופדי ביתי במסגרת תהליך של חזרה למצב רגיל ושגרת חיים רגילה. חלק מן המקרים בהם יהיה צורך בשיקום אורטופדי ביתי הם:

  • מטופל שעבר ניתוחים שונים בגב.
  • מטופל שעבר פגיעה בגב ו/או בעמוד השדרה.
  • במסגרת תהליך שיקום לאחר חבלה ו/או תאונה אשר הובילה לבעיות אורטופדיות מסוימות.
  • תהליך שיקום לאחר שבר שנחשב לחמור מאוד.
  • במסגרת תהליך שיקום לאחר ניתוח קטיעה.

כפי שניתן לראות, מעבר לפציעות ופגיעות אורטופדיות כאלה ואחרות, גם ניתוחים יכולים להוביל בסופו של דבר למצב בו המטופל צריך לעבור תהליך שיקום רציני המותאם במיוחד לו. יש לציין כי ניתוח הוא השלב הראשוני בכל התהליך, לאחר הניתוח יש צורך בתהליך שיקום כדי שהמטופל יצליח לחזור למצבו הרגיל.

שיקום אורטופדי באמצעות פיזיותרפיה

אחד מסגנונות הטיפולים הנפוצים ביותר כיום בתחום השיקום האורטופדי הוא טיפולי פיזיותרפיה. כיום ניתן למצוא אינספור טיפולי פיזיותרפיה שוני ומגוונים, כל אחד מן הטיפולים מותאם למטופל בהתאם לסוג הפציעה, למצבו הגופני של המטופל ולגיל של המטופל.

המטרה העיקרית של טיפולי פיזיותרפיה לאחר ניתוח היא להצליח להחזיר את יכולת התנועה של המטופל באופן הדרגתי שמתאים לתהליך השיקום. המטפל עוזר למטופל להחזיר את יכולת התנועה שלו על ידי תרגילים שונים שמטרתם היא לחזק את השרירים, הפעלה של מפרקים שונים בגוף ובחלק מן המקרים המטפל עושה שימוש בעזרים מיוחדים אשר עוזרים למטופל לשאת את משקל גופו, לצורך הדוגמא: תרגילים שונים שנעשים בפוזיציה של שכיבה, ישיבה או עמידה תוך כדי שימוש באמצעים שונים שעוזרים למטופל, חלק מן האמצעים הללו הם: הליכון, מקל, מקבילים, כדור ועוד.

קושי מנטלי ופיזי בשיקום אורטופדי

בחלק גדול מן המקרים שיקום אורטופדי אורך זמן רב מאוד. המטופלים מגיעים בעקבות בעיות רפואיות שונות, השתלות מסוימות שעברו, תאונת דרכים וטראומות שונות שהגוף שלהם עבר.

במסגרת תהליך השיקום, המטפל שלכם יעשה כל שביכולתו כדי לעזור לכם להתקדם מבחינה פיזית ולהשיב את המצב לקדמותו, אך ללא התקדמות מנטלית וחשיבה חיובית המטופל יחווה קשיים רבים במסגרת תהליך השיקום.

הגישה הטובה ביותר לעבור איתה תהליך שיקום היא גישה חיובית ונקייה, לא לחשוב על הבעיות האפשריות ולא לרחם על עצמכם בגלל המצב בו אתם נמצאים.

אין ספק כי מדובר באתגר מנטלי לא פשוט בכלל וכנראה שתקופת הזמן הקרובה תהיה לא פשוטה עבורכם.

אנו ממליצים לכם להסתכל לטווח הרחוק ולראות את המטרה הסופית לנגד עיניכם, כך תהליך השיקום יהיה הרבה יותר פשוט עבורכם.

חלק גדול מתהליכי השיקום מלווים בקשיים שונים כמו למשל: קושי בהתניידות, נפיחות, כאבים, בעיות מעיים בעקבות התרופות שנוטלים ועוד. אתם לא יכולים לנוע בקלות כפי שיכולתם לפני כן ואתם צריכים את העזרה של גורם אחר, חשוב מאוד לציין כי המשפחה היא חלק משמעותי מאוד בתהליך השיקום. תמיכה וליווי של המשפחה מחזקת את המטופל באופן משמעותי ועוזרת לו להתקדם בתהליך שהוא עובר.

כיצד מתמודדים לטווח הארוך?

מטופלים שעברו ניתוחים אורטופדיים צריכים להישאר תחת מעקב וללמוד כיצד להתאים את אורח החיים שלהם למצבם החדש. רוב הסיכויים שבתקופה הקרובה לאחר הניתוח המטופל לא יצליח להתנהל באופן זהה לאופן בו היה רגיל להתנהל לפני הניתוח, במקרים מסוימים המטופל לא יצליח לחזור למצב תפקוד רגיל בחיים. חלק גדול מן המטופלים מגיעים לטיפול כתוצאה מהתנהלות לא תקינה עם הגוף שלהם ולאו דווקא בעקבות תאונת דרכים או מקרים שונים אשר תלויים בגורמים חיצוניים.

המטפל מסביר למטופלים להבין עליהם לפעול בעתיד בצורה שלא תפגע בהם, הוא עושה זאת על ידי התייחסות ליציבה של המטופל,  התייחסות לצורה בה הוא מרים משקלים ועוד. התנהלות עתידית נכונה של המטופל תמנע ממנו הגעה נוספת לטיפול אורטופדי בעתיד.

החשיבות של מטפל מקצועי ואיכותי

במסגרת תהליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי יש חשיבות רבה לפיקוח על המטופל. לאחר ניתוח אורטופדי כזה או אחר, יכול להיות שהמטופל יסבול מתסמינים שונים שיכולים לפגוע בו ובתהליך השיקום במידה ולא מזהים אותם. במקרים בהם המטופל סובל מכאבים לא רגילים, רגישויות יתר או קשיים אחרים שאינם רגילים, מדובר בדגל אדום למטפל. כאשר צצות בעיות שונות אצל המטופל, המטפל צריך לשנות את הדרך בה הוא מבצע תרגילים עם המטופל ולמצוא דרך חלופית אשר באמצעותה הוא יכול להמשיך את תהליך השיקום תוך כדי הרגעה של התסמינים השונים אותם חווה המטופל.

ישנה חשיבות רבה להתאמת התוכנית לגילו של המטופל, למצב הרפואי של המטופל לפני שעבר ניתוח, לאורח החיים של המטופל לפני הניתוח ולמהירות בה הוא מצליח להתקדם בתהליך השיקום.

 

 

 

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב של טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.

אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום. 

 

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.
אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום.