שיקום פציעות ספורט + טיפול בפציעות ספורט בפיזיותרפיה - אסטריקס פיזיותרפיה
-

שיקום וטיפול בפציעות ספורט

שיקום פציעות ספורט מקבל לאחרונה תשומת לב רבה כי המודעות לביצוע פעילות גופנית הולכת וגדלה וכך גם כמות הפציעות. חלק מפציעות הספורט אף יכולות להשבית את טיפול  בפציעות ספורט הוא חלק בלתי נפרד מחזרה מלאה ואופטימלית לפעילות.

פציעות ספורט מתחלקות לשתי קטגוריות:

  • פציעה הנגרמת כתוצאה מטראומה – נגרם נזק לרקמה כגון שבר / קרע בגיד / שריר / רצועה / מיניסקוס, נקע בקרסול, פריקת כתף, חבלה סיבובית של הברך. פציעות אלה לרוב משביתות את הספורטאי לתקופה ממושכת והשיקום המיידי הוא הכרחי לחזרה לספורט.
  • פציעה הנגרמת כתוצאה מעומס מתמשך על הרקמה (שריר, גיד, עצם, רצועה) בעקבות פעילות ספורטיבית. פציעות אלה נקראות פציעות Over use ו Over load.

לכל רקמה בגופנו קיים סף עומס מסוים. כשעוברים את סף העומס באופן חד פעמי, לרוב, הרקמה מצליחה לרפא את עצמה. אבל, כשהעומס על הרקמה הוא מתמשך, הרקמה לא מסוגלת להחלים ותהליך הריפוי לא יעיל – כך נוצרים מיקרו-קרעים באזור.

הגורמים העיקריים לפציעות ה Over-use  ו  Over load הם גורמים ביומכניים, וחולשות שרירים ספציפיים.

לדוגמא, אצל רצים למרחקים אחת הפציעות הנפוצות ביותר היא ITB syndrome

בפציעה זו נוצר עומס על הרצועה בצד החיצוני של מפרק הברך, כתוצאה מחולשת שרירי אגן ומכניקה לקויה במפרקי הגפה התחתונה בזמן ריצה.

באסטריקס פיזיותרפיה נבצע אבחון מלא ונבין מה מקור העומס על האזור הכאוב שלך. נעבוד בנוסף על שיקום הרקמה הכאובה באמצעות טכניקות להורדת כאב ודלקת ובמקביל על שיפור המכניקה וחיזוק השרירים הספציפיים לפתולוגיה שלך. השיקום חייב להיות מותאם לדרישות ענף הספורט והספורטאי על מנת שהשיקום יהיה פונקציונלי והחזרה לספורט תהיה מהירה וללא כאב.

דוגמאות לפציעות כתוצאה מעומס:

כפי שכבר סיפרנו לכם, לכל לכל רקמה בגוף שלנו יש סף עומס מסוים ובשל כך ביצוע של פעילות ספורטיבית יתר על המידה עלול לגרום לעומס על הרקמה ובסופו של דבר להוביל לפציעה.

ניתן למנות מספר סוגים של פציעות ספורט – חלק מפציעות הספורט הן קלות ויכולות להחלים בעזרת מנוחה בלבד, חלק מן פציעות הספורט הן חמורות יותר ומצריכות טיפול על ידי רופא מומחה.

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לפציעות הספורט הנפוצות ביותר:

  • פגיעה בשלד – כאשר אנו מדברים על פגיעה בשלד אנחנו למעשה מדברים על שברים, נקעים או חבלות קשות. במרבית המקרים מן הסוג הזה הגורם לפציעה הוא בדרך גורם חיצוני כמו למשל: ספורטאי שמועד במהלך ריצה, פציעה כתוצאה מהתקלות בין שני שחקנים ועוד. בחלק מן המקרים הסביבה בה מתבצעת הפעילות הספורטיבית עלולה לגרום לפציעה, כמו למשל בורות באדמה אשר מובילים למעידות.
  • שחיקת סחוס – שחיקה של הסחוס נובעת מפעילות ספורטיבית מאומצת לאורך זמן רב. למרות שקיימות שיטות שונות המשמשות לטיפול בכאבים מן הסוג הזה, עדיין לא קיימת דרך אשר באמצעותה ניתן למנוע שחיקה של הסחוס.

 

  • דלקת ומתיחת שריר – מתיחות שרירים ודלקות נחשבים לפציעות נפוצות מאוד, ברוב המקרים דלקות ומתיחות שרירים נגרמים כתוצאה מפעילות מאומצת יתר על המידה אם בעקבות תנועה לא נכונה של גופנו במסגרת ביצוע פעילות ספורטיבית.

 

  • קרע ברצועה או בשריר – גם קרעים ברצועה או בשרירים נחשבים לפציעות נפוצות, במרבית המקרים מדובר בפציעות הנגרמות לשחקני כדורסל ושחקני כדורגל, פציעות מן הסוג הזה נגרמות כתוצאה מתנועות חדות ושינויים חדים של כיווןהאגן ו/או הרגליים.

כיצד מתבצע אבחון לפציעות ספורט?

מרבית פציעות הספורט מובילות לכאבים שונים בגוף או לחוסר נוחות מתמשך. ישנן פציעות הנגרמות עקב פעילות לאורך זמן והן מתגלות רק לאחר זמן רב. אבחון של פציעות ספורט מתבצע באופן הבא:

 

  • ביצוע בדיקה גופנית למטופל. במהלך ביצוע הבדיקה הגופנית הרופא המטפל ינסה להזיז את המפרק הפגוע או את האיבר הפגוע, זאת על מנת לבדוק האם ניתן להזיז את האיבר או המפרק או לא.

 

  • בדיקה של העבר הרפואי של המטופל. תשאול של המטופל בנוגע למקרה הפציעה ואופי הפציעה.

 

  • ביצוע של בדיקות מתקדמות יותר לרבות: בדיקת רנטגן, בדיקת MRI, בדיקת אולטרסאונד ובדיקת CT. הרופא המטפל יבקש מן המטופל לבצע אך ורק את הבדיקות שיעזרו לו לאבחן בצורה הטובה ביותר את אופי הפציעה וסוג הפציעה, כמו כן בדיקות מתקדמות עוזרות לרופא לגלות האם קיימים סיבוכים מסוימים שנגרמו עקב אותה פציעה.

 

  • לאחר שהרופא המטפל יסיים את כל הבדיקות הרלוונטיות, הוא יקבע למטופל תוכנית טיפול מותאמת במיוחד לו.

התפתחות של זיהומים אחרי פציעות ספורט

בכל מקרה בו ספורטאי עוסק בפעילות ספורטיבית לאחר שעבר פציעה כזו או אחרת, הסיכוי להתפתחות של זיהום או של פצע גדול יותר מבדרך כלל. גם במקרים בהם הפצע חבוש ומוגן, עדיין מספיקה טעות אחת כדי לזהם את הפציעה. ריכזנו עבורכם את הסימנים הבולטים ביותר לזיהום של פציעה, כך תוכלו לזהות בהקדם האפשרי כי מדובר בזיהום בפעם הבאה שתפגשו באחד.

  • אזור הפציעה מתחיל להיות אדמומי.
  • אזור הפציעה מתחיל להתנפח.
  • אזור הפציעה נעשה מוגלתי.
  • אזור הפציעה נעשה חם יותר מבדרך כלל.
  • כאבים, רגישויות והחמרה בכל תנועה.

החשיבות של טיפול בפציעות ספורט לאחר פציעת ספורט

במקרים בהם האזור שנפגע כואב מאוד ובעל סימני נפיחות, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי בהקדם האפשרי. בנוסף על כך, גם במקרים בהם האזור שנפגע הוא אזור שכבר חווה פציעה בעבר יש לפנות לקבלת טיפול רפואי בהקדם האפשרי – והטיפול המומלץ לרוב הוא פיזיותרפיה לפציעות ספורט.

חשוב מאוד לציין כי לא כדאי להתעלם מכאבים בלתי רגילים או מחשש לדלקת. ככל שתפנו לאבחון רפואי וייעוץ רפואי מהר יותר, כך תהליך ההחלמה יהיה מהיר יותר ותוכלו לחזור לבצע פעילות ספורטיבית בהקדם האפשרי.

במקרים בהם אחד משרירי הגוף נמתח או שמא מרגישים כאבים במפרקים, מנוחה טובה עשויה לעזור ולהקל על העומס שהגוף חווה, אך אם אתם ממשיכים להרגיש את הפציעה גם לאחר מנוחה ארוכה, אנו ממליצים לכם לפנות לרופא מומחה.

במרבית המקרים בהם הבעיה היא דלקת, הטיפול שינתן יהיה כדורים נוגדי דלקת. במקרים בהם הדלקת מלווה בכאבים יש אפשרות לקבל זריקה שמטרתה להקל על הכאב.

במקרים חמורים יותר כמו למשל קרע באחת מן הרצועות או שבר, כנראה שאתם תגיעו די מהר לטיפול של רופא מומחה מאחר ומדובר בכאבים חזקים מאוד.

כאשר מדובר בשבר או בקרע של רצועה קיים סיכוי כי יהיה צורך בביצוע הליך כירורגי, במקרים של שחיקת סחוס יכול להיות כי תתקבל המלצה על החלפה של המפרק הפגוע.

כיצד ניתן להימנע מפציעות ספורט?

לא בכל המקרים יש אפשרות למנוע את הפציעה, אך אנחנו תמיד יכולים לצמצם את הסיכויים להיפצע על ידי מעקב אחר מספר כללים פשוטים.

הכלל החשוב ביותר כשזה נוגע לפעילות ספורטיבית זה להיות קשובים לגוף שלנו, לדעת מתי הגענו לקצה גבול היכולת שלנו ולא להמשיך להעמיס על הגוף שהוא מסמן לנו שקשה לו.

בנוסף על כך, במידה ורק התחלתם לבצע אימונים ספורטיביים, אנו ממליצים לכם להיעזר במאמן מוסמך שילמד אתכם כיצד מתאמנים בצורה נכונה שלא תגרום נזקים לגוף שלכם.

כמו כן, אתם תמיד יכולים להתייעץ עם אורתופד מומחה ולבקש ממנו המלצה בנוגע לאביזרים שונים אשר יכולים להקל על הכאב שאת חווים במהלך ביצוע של פעילות ספורטיבית.

מתי ניתן לחזור להתאמן לאחר פציעת ספורט?

כאשר ספורטאי עובר פציעת ספורט כזו או אחרת, הדבר אינו אומר כי עד שהכאבים יחלפו לחלוטין הוא לא צריך להתאמן. כאשר ספורטאי מפסיק לבצע פעילות ספורטיבית לחלוטין בעקבות פציעת ספורט לא רק שהוא פוגע בתהליך ההחלמה שלו, בחלק מן המקרים הדבר עלול לגרום לפציעה להישאר לתמיד.

לאחר הבדיקה שמבצע הרופא המטפל למטופל, הוא מחליט האם הספורטאי יכול לשוב להתאמן, כמובן שמדובר בתהליך הדרגתי ולא ניתן לחזור לפעילות מלאה זמן קצר לאחר הפציעה.

כדי לחזק את האזור הפגוע ולהוביל את הספורטאי למצב שבו הוא יכול לשוב לבצע פעילות ספורטיבית מלאה הרופא המטפל יתן לספורטאי תרגילים מסוימים שהוא צריך לבצע, בחלק מן המקרים הרופא מטפל יפנה את הספורטאי לטיפולים פיזיותרפיים שמטרתם לעזור לשיקום הפציעה – התהליך הזה קורה גם באמצעות פיזיותרפיה לפציעות ספורט.

כיום נעשה שימוש במגוון רחב של אמצעים שמטרתם לעזור לספורטאים להחלים מפציעות ספורט במהירות המירבית. חלק מן האמצעים הללו הם: תרופות נוגדות דלקת, כדורים נגד כאבים, טיפולי דיקור רפואיים נגד כאבים, זריקות שונות ועוד.

על ידי שימוש בכלים הנכונים, הכוונה נכונה ועזרה של אנשי מקצוע מומחים הספורטאי יצליח לחזור לבצע פעילות ספורטיבית בהדרגה ובסופו של דבר יצליח לחזור למצב בו היה לפני הפציעה.

 

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.
אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום.