אסטריקס פיזיותרפיה » האם אתם באמת מוכנים לניתוח אורטופדי? » שיקום אחרי ניתוח
-

האם אתם באמת מוכנים לניתוח אורטופדי?

הציעו לי ניתוח. רגע, מה זה אומר בכלל? בואו נעשה סדר.

ניתוח הינו תהליך רפואי פולשני המתבצע לצורך הטבת מצבו של המטופל. קיימים 2 סוגים עיקריים של ניתוחים: ✔ ניתוח דחוף / מציל חיים – ניתוח לאחר טראומה לדוגמא לאחר תאונת דרכים או לאחר נפילה שגרמה לשבר בצוואר הירך. ✔ ניתוח אלקטיבי – ניתוח שמטרתו לשפר את מצבו הרפואי ואיכות חייו של המטופל. מטרות הניתוח אמנם שונות אבל יש הרבה גורמים משותפים לכל סוגי הניתוחים: ✔ אבחון והערכת המטופל ✔ צוות רופאי ✔ סטריליזציה למניעת זיהומים ומחלות ✔ הרדמה – מלאה או חלקית ✔ מעקב והמשך טיפול ✔ שיקום 

איפה אתם, המועמדים לניתוח, יכולים לתרום להצלחת הניתוח?

המליצו לכם על מנתח תותח ופיזיותרפיסט מדהים? זה לא מספיק! בין אם הניתוח דחוף או אלקטיבי מוכנות המטופל הינה משמעותית מאוד ויכולה לעשות את ההבדל בין ניתוח מוצלח לפחות מוצלח. ידוע לנו כי יש גורמים רבים שיובילו לתוצאות טובות יותר, ביניהם:

  • מצבו הבריאותי של המטופל – מחלות רקע, BMI גבוה (השמנה).
  • גיל – ככל שהמנותח צעיר יותר כך הסיכויים להחלמה מלאה עולים.
  • מצבו הפיזיקאלי של המטופל – פעילות גופנית , כוח שרירים, גמישות שרירים וכד'.
  • מצבו הפסיכו-סוציאלי של המטופל לפני הניתוח – מחשבות חיוביות ואופטימיות ישפרו את תוצאות הניתוח – בהמשך הכתבה נצרף מחקר גדול שבוצע על הנושא.
  • ציפיות המטופל מהניתוח ומהשיקום.

כמו שאתם רואים, ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע לטובה (אך גם לרעה) על תוצאות הניתוח בלי קשר לאזור הניתוחי ולרופא המנתח. הבנת המנגנונים האלו חשובה כדי להגיע מוכנים עד כמה שניתן לניתוח. שיקום אחרי ניתוח

אני ממתין לניתוח – מה עליי לעשות על מנת להתכונן בצורה הטובה ביותר?

כדי שאוכל לצאת מהניתוח במצב האופטימלי ולהנות מתוצאות חיוביות ישנם מספר פעולות שאני יכול וצריך לבצע:

שיפור מצב בריאותי

על כל אדם הנכנס לניתוח חובתו האישית להכין את גופו בצורה מיטבית. לדוג':

  • איזון מחלות רקע (סכרת, יתר לחץ דם) ע"י פעילות גופנית ותרופות.
  • הרזייה במצב של השמנת יתר (BMI גבוה)
  • הפסקת עישון

פיזיותרפיה טרום ניתוחית לשיפור מצב פיזיקאלי

לרוב, ניתוח אלקטיבי יתבצע לאחר מיצוי ניסיונות של שיקום שמרני. לכן, יש חשיבות גדולה להכנה מיטבית של איבר המטרה לניתוח עוד בטיפולי הפיזיותרפיה. לדוגמא: מטופל שמועמד לניתוח ברך – נרצה לשפר לו כמה שאפשר את טווחי התנועה, חיזוק שרירי ליבה והשרירים של הגפה התחתונה ועבודה על שיווי משקל. כך תוצאות הניתוח והשיקום שלאחריו יהיו טובים ומהירים יותר. לקריאה על התהליך השיקומי לאחר ניתוח אורטופדי לחצו כאן

שיפור מצב פסיכו-סוציאלי

מחקרים רבים בדקו את ההשפעה של גורמים פסיכולוגיים על תוצאות של ניתוחים אורתופדיים. בשנת 2019 בוצעה סקירה ספרותית שבדקה מחקרים משנת 2000 ועד היום (1) . נסקרו 16 מחקרים שעמדו בסטנדרטים גבוהים של מחקר ובדקו את ההשפעה הפסיכו-סוציאלית של המטופלים על תוצאות ניתוחים

  • 2 מחקרים מצאו שמטופלים אשר השתמשו באופיאטים (משככי כאבים חזקים וממכרים) לפני הניתוח – רמת הכאב שלהם הייתה גבוהה יותר והיו פחות שבעי רצון מתוצאות הניתוח.
  • 3 מחקרים הראו שכאשר תיאמו ציפיות עם המטופל בנוגע לתוצאות הניתוח, נצפתה עלייה באמון המטופל בתהליך השיקומי, רמת כאב נמוכה יותר ותוצאות חיוביות מהניתוח ומהשיקום.
  • 4 מחקרים מתוך 6 מצאו כי מטופלים בעלי מצב רגשי שלילי כמו דכאון, חרדה או לחץ יחושו רמות גבוהות יותר של כאב וחוסר שביעות רצון  לאחר הניתוח .
  • 2 מחקרים מראים כי רק 57% מהמטופלים שיש להם פיצוי כספי מביטוחים היו מרוצים מתוצאות הניתוח – לעומת 93% מהמנותחים אשר ללא פיצוי כספי.

הנתון שהכי בלט בסקירה הספרותית הוא שתיאום ציפיות, הסבר וציפייה של המטופל לתוצאה חיובית תקדם תוצאות חיוביות, תפחית כאבים, תשפר תפקוד ותגרום לסיפוק גבוה של המטופל מהניתוח. בנוסף הוכח שציפיית המטופל לתוצאה שלילית תנבא ותקדם תוצאה שלילית מהניתוח.  לכתבה מרתקת בנושא פסיכולוגיה ושיקום – פלצבו ונוצבו – לחצו כאן  להשגת תוצאות חיוביות אנו למדים מהמחקרים הרבים שקיימת חשיבות גבוהה לפגישת ייעוץ, תיאום ציפיות והדרכה עם המנתח והפיזיותרפיסט טרם הניתוח.

דוגמא מהקליניקה לשיקום אחרי ניתוח

ג.א. בן 75 הגיע אלינו לקליניקה לצורך ייעוץ לפני ניתוח החלפת ברך. במהלך השיחה עלו הפחדים מהכאבים ומהשיקום . בנוסף חשף שהתאלמן לפני חודשיים, ונמנע מפעילות גופנית בשנים האחרונות. לאחר התייעצות עם האורתופד החלטנו שהכי נכון למטופל להתחיל בשיקום טרום ניתוחי תוך הבנה שאין מניעה מהחלפת הברך. בטיפול עבדנו רבות על טווחי התנועה, כוח והכנה פיזית מיטבית לניתוח. בנוסף דיברנו הרבה על מהלך השיקום, ציפיות ופחדים. המטופל ממש קיבל תמיכה וחיזוק נפשי לפני הניתוח. לבסוף, המטופל הגיע לניתוח ברמת מוכנות גבוהה ודיווח כי אינו מפחד מהניתוח (רק מההרדמה). המטופל הבין הרבה יותר מה זה פיזיותרפיה ומה נדרש ממנו בשיקום, והכיר מקרוב את הבדיקות והתרגילים השונים. תרגול וחיזוק של שתי הרגליים סייעו לו בזמן השיקום.

לסיכום:

בדומה למחקרים, אנחנו מאמינים שיש צורך להביט על המטופל/מנותח כאדם שלם ולכלול את מצבו הפיזי, מצב האיבר המיועד לניתוח וכן את מצבו הפסיכו-סוציאלי, על מנת להגיע לתוצאות מיטביות לאחר הניתוח והשיקום, ובנוסף לזהות אילו מטופלים נמצאים בסיכון לתוצאות שליליות.

יש לכם כאבים כרוניים? נמאס לכם מהכאב ואתם צעד אחד לפני ניתוח? 

מוזמנים לפנות אלינו להתייעצות – אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה – 09-9790566

 

(1) Psychosocial factors affecting outcomes after shoulder arthroplasty: a systematic review (2019) Dr Sandy Hilton 

 

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.
אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום.