שיקום נוירולוגי » אסטריקס פיזיותרפיה
-

שיקום נוירולוגי

פגיעה נוירולוגית היא פגיעה הקשורה למערכת העצבים המרכזית או הפריפרית, שבעקבותיה יש נתק בין ה"חשמל" שמגיע מהמוח לשרירים.

פגיעה נוירולוגית  יכולה לקרות בעקבות:

  • שבץ מוחי (CVA)
  • גידולים במוח ובחוט השדרה
  • טראומה בחוט השדרה (נפילה, תאונה, אירוע פלילי)
  • לחץ על שורש עצב בעקבות פריצת דיסק
  • מחלות כגון פרקינסון, MS – Multiple Sclerosis, גיליאן ברה, ועוד..

לאחר טראומה נוירולוגית הגוף שלנו יגיב במגוון רב של דרכים כתלות בסוג וגודל הפגיעה. הסימפטומים הנפוצים שנראה יהיו:

  • שיתוק או חולשת צד אחד בגוף (המיפלגיה)
  • טונוס גבוה או טונוס נמוך במפרקים שהושפעו מהפגיעה.
  • כאבים עצביים והקרנה לאורך הגפה.
  • תחושה שטחית לקויה
  • תחושה עמוקה לקויה
  • רעד
  • פגיעה במערכת שיווי משקל
  • ועוד

בעקבות הסימפטומים הנ"ל ייתכן קושי רב בתפקוד יומיומי בסיסי כגון הליכה, תנועה במיטה, קימה מישיבה לעמידה, תפקודי גפה עליונה(אכילה, לבוש, מקלחת) ועוד.

בטיפולי הפיזיותרפיה נתמקד בשיפור התפקוד היומיומי על ידי תרגול ספציפי, חיזוק שרירים, שיפור הקשר בין המוח והמערכת העצבית לשרירים, שיפור ושימור טווחי תנועה, למידה מוטורית, תרגול שיווי משקל ופרופריוספציה.

כאשר אנו מדברים על תהליך שיקום נוירולוגי אנחנו למעשה מדברים על תהליך שיקום אשר נקבע בהתאם לצרכים של המטופל ובהתאם למבנה של תוכנית הטיפולים, ברוב המקרים תהליך שיקום נוירולוגי יכלול בתוכו ריפוי בעיסוק, עבודה עם קלינאי תקשורת, טיפולים פיזיותרפיים, טיפולים נוירופסיכיאטרים והיעזרות באמצעי שיקום שונים.

המטרה העיקרית של צוות הרפואה ושל הצוות הסיעודי אשר לוקחים חלק בתהליך השיקום הנוירולוגי היא לשפר ככל האפשר את תפקודו של המטופל תוך כדי הפחתה של התסמינים ושיפור איכות החיים של כל מטופל אשר סובל מבעיה נוירולוגית כזו או אחרת.

צוותי הרפואה והצוותים הסיעודיים פועלים בתיאום מראש כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר במסגרת תהליך השיקום. תהליכי שיקום נוירולוגיים יכולים להיות קצרים במקרים מסוימים, לעומת זאת קיימים מקרים בהם תהליכי שיקום נוירולוגיים אורכים זמן רב מאוד, אורכו של תהליך השיקום תלוי באופי הבעיה של המטופל, בקצב ההתקדמות של המטופל ועוד.

תהליכי שיקום נוירולוגיים נועדו לייצב את בריאותם של הסובלים מבעיות נוירולוגיות באופן הטוב ביותר וגם לעזור למטופל לפעול באופן עצמאי ככל הניתן. תהליך השיקום הוא פרטני ומותאם לכל מטופל באופן אישי, כל תהליך שיקום נוירולוגי בנוי לפי שלבים, ברוב המקרים השלבים הראשוניים של השיקום יתבצעו במרכז רפואי או במרכז שיקום, בהמשך ניתן לבצע את תהליך השיקום גם בביתו של המטופל, במידה וזה אפשרי כמובן.

קטגוריות שונות של תופעות נוירולוגיות

התופעות הנוירולוגיות השונות נחלקות למספר קטגוריות שונות:

  • הפרעה תחושתית – בקטגוריה זו נמנים אנשים אשר סובלים מחוסר תחושה בגפיים ואנשים אשר סובלים משינויי תחושה כמו למשל: תחושה של שריפה, תחושה של עקצוץ ולעיתים גם כאבים פתאומיים.

 

  • הפרעת תקשורת – בקטגוריה זו נמנים אנשים אשר היכולת שלהם לדבר ולהבין את הסביבה נפגעה.

 

  • הפרעת רגשות – בחלק מן המקרים בהם אדם עובר פיגוע מוחי, יכול להיווצר מצב בו הוא מתקשה לשלוט על הרגשות שלו.

 

  • הפרעה מוטורית – בקטגוריה זו נמנים אנשים אשר סובלים מחולשה בשרירים אשר יכולה להגיע גם למצב של שיתוק של אחד מפלגי הגוף. כמו כן הפרעות מוטוריות יכולות לבוא לידי ביטוי בבעיות שיווי משקל, בעיות יציבה, בעיות קואורדינציה, קשיים בהליכה ובעמידה. כמו כן בקבוצה זו נמנים גם אנשים אשר סובלים מנוקשות שרירים אשר גורמת לכאבים והגבלה בתנועה.

 

  • הפרעות קוגניטיביות – בקטגוריה זו נמנים אנשים אשר חווים קשיים בהתמצאות במקום, בזמן וגם באנשים כתוצאה מפגיעה מוחית. בנוסף על כך פגיעה מוחית עלולה לגרום גם לבעיות זיכרון, לקשיים בתכנון של פעולות ובשיפוט של סיטואציות.

טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגיים

אין ספק כי איכות חייו של אדם מושפעת באופן ישיר מהמצב הבריאותי והגופני שלו.

אחת הדרכים הטובות ביותר לסייע לאנשים אשר סובלים ממחלה נוירולוגית כזו או אחרת אשר גורמת להם לחולשות בגוף, נוקשות של הגוף וקשיים נוספים במהלך השגרה, היא ללא ספק טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגיים. במסגרת טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגיים הצוות המטפל עובד עם המטופל על היציבה שלו, על הקואורדינציה שלו, על שיווי המשקל שלו, על קשיים שהמטופל חווה בעמידה ובהליכה ועוד. כמו כן, טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגיים מסייעים באופן משמעותי להקל על הכאבים ועל הנוקשות שחווים המטופלים.

במהלך הפגישה הראשונה, המטופל יבדק על ידי הצוות המטפל, הצוות המטפל יבחן את מצבו התפקודי של המטופל ויסמן לעצמו יעדים להמשך הדרך. כמו כן הבדיקה הראשונית עוזרת לצוות המטפל להתאים את תוכנית הטיפול לכל מטופל באופן ספציפי.

נושאים עליהם שמים דגש בפיזיותרפיה נוירולוגית

קיימים נושאים רבים אשר ניתן לטפל בהם באמצעות טיפולי פיזיותרפיה, ריכזנו עבורכם את הנושאים הבולטים ביותר עליהם שמים דגש במסגרת טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגית:

  • חיזוק של שרירי הגוף תוך כדי התמקדות בעיקר על הרגליים, הידיים והזרועות של המטופל.

 

  • תרגילים שונים המיועדים לשיפור סיבולת לב – ריאה וסיבולת שרירית כדי שהמטופל יצליח לבצע פעולות המצריכות מאמץ לאורך זמן רב יותר.

 

  • תרגילים שונים המיועדים לשיפור הגמישות והתנועתיות של המטופל תוך כדי מתן דגש על הגפיים ועל עמוד השדרה של המטופל על מנת לשמור על טווחי התנועה שלו ולהקל על הכאבים.

 

  • ביצוע של תרגילים שונים אשר תורמים לשיפור של תפקוד הידולמוטוריקה של היד, ישנם תרגילים מסוימים אשר באמצעותם יש אפשרות להקל על הטונוס ביד ולהוביל לשיפור בביצוע פעולות שונות עם היד.

 

  • בעיות כגון: חולשה בשרירים, טונוס, בעיות קואורדינציה שונות ובעיות אשר נוגעות לשיווי משקל מקשות על התפקוד היומיומי באופן משמעותי. הקשיים יכולים לבוא לידי ביטוי בזמן ישיבה, בזמן הליכה, בזמן עמידה ועוד. כדי להבין אילו פעולות מתקשה לבצע המטופל, הצוות המטפל יבצע הערכה לרמת התפקוד של המטופל בתחילת התהליך. במסגרת הטיפולים הצוות המטפל ילמד את המטופל כיצד הוא יכול להקל על עצמו בביצוע פעולות שונות, בחלק מן המקרים המטופל יקבל המלצה על אביזרים שונים שיכולים לעזור לו.

 

  • אין ספק כי אחד הדברים המשפיעים ביותר על העצמאות שלנו הוא היכולת שלנו ללכת ולהתנייד ממקום למקום. בשל חולשה בשרירים, בעיות גמישות, פגיעה בסיבולת של המטופל ובעיות שיווי משקל, מטופלים אשר סובלים מבעיות נוירולוגיות חווים קושי רב בהליכה והתניידות ממקום למקום בכוחות עצמם. במסגרת טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגיים, הצוות המטפל ילמד את המטופל טכניקות שונות אשר מטרתן היא לשפר את יכולת ההליכה שלו, כמו כן הצוות המטפל יבדוק האם למטופל יש צורך באמצעי כלשהו שיעזור לו ללכת. במקרים בהם המצב הבריאותי של המטופל לא מאפשר לו ללכת, ניתן לבדוק את האופציה לכיסא גלגלים מותאם.

 

  • חלק גדול מן המטופלים בטיפולי פיזיותרפיה נוירולוגית מספרים כי הם חווים מעידות ונפילות במהלך השגרה שלהם. בעקבות הפחד הקיים אצל המטופלים מנפילות, חלק מהם נמנעים מביצוע של פעילות ושל הליכה ובשל כך הגוף שלהם נחלש וגם שיווי המשקל שלהם נפגע. באמצעות בדיקת שיווי משקל, הערכת רמת התפקוד של המטופל ובדיקה של הסביבה הביתית של המטופל, הצוות המטפל יכול לעזור למטופל לצמצם את הגורמים המסכנים הקיימים בסביבה הביתית שלו על ידי מתן עצות מתאימות.

מתי מומלץ להתחיל בטיפולים לשיקום נוירולוגי?

מחקרים שונים שנערכו בכל העולם מראים כי טיפולי פיזיותרפיה נוירולוגיים עוזרים באופן משמעותי להתקדמות של המטופל ולשיפור רמת התפקוד שלו. ככל שמתחילים את הטיפולים בשלב מוקדם יותר, כך קל יותר לייעל אותם ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר שניתן. גם כאשר המטופל עובר לקבל טיפולים בביתו, עדיין ישנה חשיבות רבה לשמירה על רצף טיפולי כדי שהמטופל ישפר מהר ככל האפשר את רמת התפקוד שלו.

 

אין ספק כי אחד הנושאים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הצלחת הטיפולים הוא: המחויבות של המטופל ושל בני המשפחה שלו לתהליך. ישנה חשיבות רבה למעקב אחר כל ההוראות, חשוב מאוד להגיע לכל אחד מן הטיפולים ולא לבצע פעולות שונות אשר עשויות לגרום נזק לתהליך שעובר המטופל.

  בשיקום נוירולוגי הידע המקצועי הוא חשוב מאוד, אך לא פחות חשוב התהליך המנטלי והרגשי שהמטופל עובר. באסטריקס פיזיותרפיה תמצאו פיזיותרפיסטים שיתנו מעטפת מקצועית ורגשית כאחד, בנוסף נבצע בדיקת היקפית ונבנה תכנית טיפול מותאמת אישית לכל מטופל. חייגו אלינו לייעוץ טלפוני ללא עלות –  09-3818680 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

 

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.
אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום.