מרפק טניס – לא רק לטניסאים

מרפק טניס , טניס אלבו





כאבי מרפק – הדרך להפחתת כאבים וחזרה לתפקוד

מרפק טניס – כאבים במרפק יכולים להגביל אתכם בפעולות יומיומיות פשוטות כמו אחיזה של חפצים (החל מחפץ קל כמו כוס מים ועד לעבודה בחדר כושר עם משקולות), רכיבה על אופניים ואופנוע, הרמת הילדים והנכדים, בישול, חיתוך, הקלדה במקלדת, ניגון בגיטרה, משחק טניס ועוד ועוד..

נשמע מוכר? 

בכתבה הבאה נסביר על מהות הכאב, דרכי התמודדות וכיצד ניתן לפתור את הבעיה.

נתחיל באבחנה – כאבים בחלק החיצוני של המרפק יכולים להגרם ממספר סיבות. בכתבה זו נתמקד באבחנה אחת, הנפוצה ביותר, והיא “מרפק טניס” (טניס אלבו tennis elbow, lateral epicondylitis).
פציעה זו יחסית פשוטה לאבחון  אבל  תמיד יש צורך לבדוק ולשלול אזורים אחרים כמו הקרנה מהצוואר.

כבר בסיפור ותיאור המקרה אפשר להבין שמדובר במרפק טניס – לרוב נשמע סיפור של כאבים חדים בצד החיצוני של המרפק לאחר פעילות מאומצת של היד. תחילה יהיו כאבים בפעולות פשוטות כמו אחיזה של חפצים קלים ואף כאב במנוחה.  בהמשך הכאבים יתגברו בביצוע פעולות שונות של כף היד, ויוקלו לאחר מנוחה.
2 בדיקות פיזיקליות פשוטות, ושלילת אזורים אחרים יאששו לנו את האבחנה.

בטניס אלבו (מרפק טניס) מעורבים השרירים והגיד שתפקידם ליישר את שורש כף היד והאצבעות. כולם מתחברים לעצם הזרוע, ממש באזור המרפק . זוהי פציעת Over use – שימוש יתר.
הסיבה לפציעה זו היא עומס מתמשך על הגידים המיישרים את שורש כף היד, בעיקר ECRB (Extensor carpi radialis brevis) עומס זה יוצר שינויים מבניים ומיקרו-קרעים בסיבי הגיד,  וכך מתחיל תהליך דלקתי וכאבים אשר לעיתים יכולים להימשך חודשים ואף שנים.

התהליך הדלקתי האקוטי נמשך עד שבוע – שם הכאב יהיה החזק ביותר. התהליך הדלקתי ההתחלתי הוא חשוב לצורך ריפוי הרקמה ולכן לא מומלץ לקחת נוגדי דלקת בשלב הזה.

לאחר מכן, כשהדלקת הראשונית יורדת, הכאב יימשך כל עוד לא תפחיתו בעומסים על שורש כף היד והמרפק. ולכן, זיהוי העומסים וניהול נכון שלהם הוא המפתח לשיקום טוב ויעיל. תנסו להזכר בסיטואציה שבה היה לכם פצע שטחי בעור ותמיד רציתם לקלף ולגרד אותו. ברגע שהפסקתם לקלף ולגרד הפצע החלים.
כשהכאב הופך לכרוני (מעל חודש), הסיבה לכאב היא לא רק בגלל תהליך דלקתי באזור (ולכן ארקוקסיה לא תמיד תעזור לכם) אלא בעקבות שינויים מבניים באזור הגיד. לפי הספרות המקצועית יש:

  • חוסר ארגון (collagen disorientation and disorganization) בסיבי הגיד
  • היפרדות סיבי קולגן על ידי עלייה בכמות הפרוטוגליקנים (1)
  • עלייה בכמות כלי הדם והעצבים התחושתיים (Neovascularization & Neoinnervation)

מרפק טניס , טניס אלבו

כל אלה יוצרים שפעול של התאים הנוזיספטיביים (חיישני הכאב). מידע זה מגיע למוח, והמוח שולח אותות של כאב לאזור.

מה עושים במידה ואני סובל/ת מכאבים במרפק כבר תקופה ארוכה?

  • תנסו לזהות את הפעולות שמחמירות לכם את הכאב ולהפחית אותם בתקופה הקרובה.
  • במידה והכאב הוא ביד הדומיננטית שלכם שאיתה מבצעים את רוב הפעולות, נסו לעשות חלק מהפעולות גם עם היד השנייה.
  • האם העמסתם יותר מידי על שורש כף היד בתקופה האחרונה? נסו לנהל עומסים נכון יותר. אולי להוריד משקלים באימונים בשבועיים-שלושה הקרובים.
  • עיסוי השרירים המתחברים למרפק יכול לתרום להקלה של הכאב באופן זמני.
  • חיזוק שרירי האמה – התרגול צריך להתבצע במינימום כאב.
  • בכל מקרה כדאי להגיע לייעוץ אצל איש מקצוע שיאבחן נכון את מקור הכאב ויבנה לכם תכנית טיפול מתאימה בהקדם.

כאבי מרפק מרפק טניס

ומה עושים בטיפולי פיזיותרפיה למרפק טניס – טניס אלבו?

בשלב הראשון יש צורך בהורדת עומסים. ברוב המקרים נחליט ביחד עם המטופל עד איזה רמה נפחית את העומס – בהתאם לרמת הכאבים והצורך התפקודי שלו.

בשלב השני נבדוק כוח בשרירי הגפה העליונה כולל חגורת הכתפיים.
יש מקרים בהם חולשה בשרירי הכתף תגרום לשרירי האמה לעבוד קשה יותר ולכן במקרים אלה חלק מהתהליך השיקומי יהיה חיזוק שרירי הכתף.

בשלב השלישי נלחץ ונבדוק על ידי מישוש את שרירי האמה,זרוע ושכמות,  ונתחיל לטפל לפי הממצאים – שחרור ספאזם שרירי ונקודות טריגר. בשלב זה דיקור מערבי נכלל כחלק מטיפול לשחרור נקודות טריגר.

בשלב הרביעי נבנה תכנית תרגול מותאמת אישית לפני הממצאים ולפי מטרות המטופל.
בתרגול נתחיל להעמיס באופן הדרגתי על הגיד על מנת לבנות סבילות (tolerance)  לעומסים ולשפר את מבנה וכוח השריר והגיד.

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.

אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום. 





1. http://www.ismni.org/jmni/pdf/44/02PARKINSON.pdf