קרע ברצועה הצולבת הקדמית חלק א’ – איך זה קורה?

קרע ברצועה הצולבת בברך

קרע ברצועה הצולבת בברך (ACL – Anterior Cruciate Ligament) היא פציעה נפוצה אצל צעירים בעקבות חבלה בברך בפעילות ספורטיבית או נפילה. בארה”ב הברית בלבד מתבצעים כ-175 אלף ניתוחים לשחזור הרצועה הצולבת בשנה.
רוב הקרעים ברצועות הצולבות נגרמים בתנועה סיבובית חדה של הברך – לדוגמא – שינוי כיוון מהיר או עצירה פתאומית במשחק כדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף, טניס וכד’.
ובנוסף בנחיתה לא טובה על הרגל לאחר ניתור או בסקי.

למעבר לחלק ב’ של הכתבה – טיפול ראשוני מיד לאחר אירוע החבלה בברך – לחצו כאן

מהי הרצועה הצולבת בברך ומה תפקידה?

הרצועה הצולבת היא אחת מ-4 הרצועות ששומרות על היציבות הכל כך חשובה בברך. 

הרצועה מורכבת מהרבה מאוד סיבי קולגן שמסודרים במספר כיוונים – אורכי אלכסוני ורוחבי. תנועות שונות של הברך גורמות לסיבים שונים ברצועה להתקצר ולהתארך. תכונה זו שומרת על הרצועה ומפחיתה את הסיכון לקרע.
בכל מקרה, במידה וחששתם, הרצועה הצולבת יכולה לעמוד בכוח של עד כ-4500N עד שנקרעת (כ-450 ק”ג), ולכן הסיכון לקרע הוא נמוך, אבל הוא קיים.
בהמשך הכתבה נציג את הגורמים שמעלים את הסיכון לקרע.

תפקידי הרצועה הצולבת:

התפקיד העיקרי של הרצועה הצולבת הוא שמירה על יציבות הברך.
היא עושה זאת על ידי:

✔ שמירה על כך שעצם השוק לא תברח קדימה יחסית לעצם הירך
✔ שמירה על כך שעצם השוק לא תסתובב סיבוב חיצוני יחסית לעצם הירך


מהו קרע ברצועה הצולבת?

הרצועה הצולבת מורכבת מסיבי קולגן רבים וחזקים. בטראומה, ייתכן קרע חלקי או קרע מלא ברצועה. לעיתים גם המיניסקוס מצטרף לחגיגה ונקרע יחד עם הצולבת הקדמית (הם מחוברים אנטומית אחד לשני).
בקרע מלא ישנו ניתוק בין שתי קצוות הרצועה וכך היציבות בברך מתערערת ולעיתים חוסר היציבות ממש מורגש בתנועות הברך ואף בהליכה. בנוסף ייתכנו כאבים חזקים בתנועות שונות של הברך.

קרע ברצועה הצולבת בברך אסטריקס פיזיותרפיה רעננה

מהו המנגנון של הקרע?

כ-75%  מכלל הקרעים ברצועה הצולבת נגרמים בגלל תנועה לא נכונה או נחיתה לא טובה על הרגל.
רק כ-25% מכלל הקרעים ברצועה הצולבת נגרמים בחבלה הכוללת מגע בין 2 שחקנים.

שינוי כיוון מהיר או עצירה פתאומית יוצרים עומס מאוד גדול על הברך בשלב ספציפי בו אנו מעבירים משקל לכיוון רגל הציר. שיא העומס מגיע כשהברך נמצאת בכיפוף קל של כ-20-30 מעלות, הירך נכנסת לסיבוב פנימי והברך קורסת פנימה ונכנסת לואלגוס.  בשלב זה מופעלים על הברך כוחות דחיסה וגזירה חזקים.  כאן נכנסים לפעולה המייצבים של הברך – השרירים והרצועות כדי לשמור על הברך שלא תסתובב.
כשכוחות הדחיסה והגזירה גדולים מאוד ומופעל עומס גדול על הרצועה, היא כושלת ונקרעת. בשלב הזה אפשר לשמוע או להרגיש “פופ” בברך – ממש תחושה שמשהו נקרע.

קרע ברצועה הצולבת בברך

עברתי חבלה בברך. מה עכשיו?

אם עברתם חבלה בברך, יש כמה דברים שצריך להתייחס אליהם.
(תזכורת – חבלה זה לא בהכרח שמישהו “נכנס” בכם. זה יכול לקרות גם משינוי כיוון, עצירה פתאומית או נפילה)

✔ האם שמעתם או הרגשתם תחושת “פופ” או קליק בברך?
✔ האם יש לכם כאבים חזקים בברך וחוסר יכולת להמשיך בפעילות שבה נגרמה החבלה?
✔ האם אתם מתקשים להגיע לסוף טווחי תנועה בברך? לרוב יהיה קושי בסופי הטווחים ולא תצליחו ליישר את הברך עד הסוף.
✔ האם יש נפיחות בברך? לרוב ניתן להבחין בנפיחות בין שעה ל-12 שעות לאחר החבלה – כתלות ברקמה שנפגעה.
✔ האם אתם עדיין צולעים כ-3-4 ימים אחרי הפגיעה?
✔ האם יש תחושה של חוסר יציבות בברך?
✔ האם יש תחושה שהברך “בורחת” בתנועות פשוטות כמו שינוי כיוון בהליכה, קימה מישיבה לעמידה וכד’?

אם עניתם תשובה חיובית על אחד מהסעיפים מומלץ להתחיל לבדוק ולטפל.
הדרך הנכונה להתחיל את תהליך האבחון והטיפול היא לקבוע תור דחוף לאורטופד.
במידה והוא רואה לנכון, האוטופד ישלח אתכם לצילום רנטגן כדי לשלול שבר, ואז לצילום MRI שיאשש או ישלול קרע ברצועה הצולבת או במיניסקוס. במקביל כדאי כבר לפנות ולפיזיותרפיסט בעל ניסיון בשיקום פציעות ספורט כדי להתחיל את התהליך הטיפולי בהקדם – לפני שמאבדים את טווחי התנועה ואת מסת השרירים.

חשוב מאוד!! – ככל שמתחילים את הטיפול מוקדם יותר, כך השיקום יהיה מהיר ויעיל יותר.

גורמי סיכון לקרע ברצועה הצולבת

גורמי הסיכון לקרע בצולבת מתחלקים לשני סוגים – חיצוניים ופנימיים.
גורמי סיכון שלא קשורים לגוף (חיצוניים) סוג נעל, תנאי המגרש או המשטח, ציוד מגן וכד’

גורמי סיכון הקשורים לגוף (פנימיים) –  ליקוי במייצבים הסטטיים(רצועות, מבנה הברך) או הדינמיים (שרירים) באזור הברך יכולים לגרום לירידה ביציבות שלה וכך להגדיל את הסיכון לפציעה

חוסר איזון שרירי בין הארבע ראשי להמסטריגס -ארבע ראשי חזק והמסטרינגס חלש.
כיווץ חזק של שריר הארבע ראשי גורם לתזוזה קדמית של עצם השוק (זוכרים שהרצועה הקדמית מונעת תנועה זו?) , ובנוסף יוצר כוחות דחיסתיים במפרק הברך שמעלים את הסטרס על הרצועה.

✔ ולגוס (רגלי X) סטטי ודינמי – מבנה של רגלי X, או חולשה של שרירי האגן הגורמת לקריסה דינמית של הברך יוצרים עומס על הרצועה בתנועה של שינוי כיוון חד. חיזוק של מייצבי הברך והאגן יפחיתו את הסיכון לקרע בצולבת.

✔ פרונציה (קריסה) של הקרסול – נחיתה או ביצוע שינוי כיוון כשהקרסול במצב של קריסה. מנח זה מפחית את היכולת של שריר התאומים לספוג כוח ועומס וכך הסיכון לקרע בצולבת עולה.

✔ נשים>גברים – הסיכון של נשים לקרוע רצועה צולבת קדמית גדול פי 3(!!) מגברים. הסיבה לכך היא בעיקר הבדל במבנה ובמכניקת הגוף בין נשים וגברים

✔ עייפות – עבודת הייצוב בברך נמוכה יותר כשהשרירים עייפים.

✔ ביצוע פעילות ספורטיבית אינטנסיבית ללא הכנה מתאימה תגביר את הסיכון לפציעה. הדוגמא הטובה ביותר היא ה- Weekand worriors – אנשים לא פעילים גופנית כלל שיוצאים פעם בשבוע לשחק כדורגלכדורסל עם החבר’ה הם בסיכון הכי גבוה לקרע ברצועה הצולבת.

למעבר לחלק ב’ של הכתבה – טיפול ראשוני מיד לאחר אירוע החבלה בברך – לחצו כאן

נפצעתם בזמן פעילות ספורטיבית? זקוקים לשיקום מקצועי?

חייגו אלינו או השאירו פרטים ונשמח להחזיר אתכם לתפקוד מלא – חזקים מתמיד.





 1. Video analysis of anterior cruciate ligament injury abnormalities in hip and ankle kinematics (Hewett T. et. al) 2009

2. Hewett TE, Lindenfeld TN, Riccobene JV, Noyes FR. The effect of neuromuscular training on the incidence of knee injury in female athletes. A prospective study. Am J Sports Med. 1999