קרע ברצועה הצולבת הקדמית חלק ב’ – הטיפול הראשוני

קרע ברצועה הצולבת הקדמית סקי - אסטריקס פיזיותרפיה

הטיפול הראשוני בקרע ברצועה הצולבת בברך לאחר חבלה.

בכתבה הקודמת דיברנו על תפקידיה של הרצועה הצולבת בברך, מהו קרע ברצועה הצולבת, מהו מנגנון הקרע, ומתי כדאי לפנות לייעוץ עם פיזיותרפיסט.
בכתבה הנוכחית נדבר על הטיפול בקרע החל מהיום הראשון לפציעה, ועד להחלטה האם לנתח או לא.

מה תרגישו מיד לאחר אירוע הקרע ברצועה הצולבת?

לאחר שקרעתם את הרצועה הצולבת הקדמית בברך, הסימנים יתחילו להופיע.
ברוב המקרים הכאבים יופיעו מיד עם אירוע החבלה בברך ולא תוכלו להמשיך בפעילות.
כבר לאחר כשעה תופיע נפיחות (לפעמים יותר, לפעמים פחות) ויהיה קושי גדול בהנעת הברך.
ההליכה תיהיה עם צליעה, וכשתגיעו הביתה תגלו שקשה עד בלתי אפשרי ליישר ולכופף את הברך עד הסוף.
בנוסף, ייתכנו “בריחות” וחוסר יציבות בברך בעקבות הקרע. (זוכרים מה התפקיד של הצולבת הקדמית?)

מה עושים לאחר אירוע הפציעה?

לרוב, ברגע החבלה אתם תרגישו שנגרם נזק כלשהו לברך. ולכן, חשוב לדעת מהם השלבים בבדיקות ובטיפול כדי למקסם את התהליך הטיפולי.
התחנה הראשונה תיהיה קביעת תור לאורטופד לביצוע בקרת נזקים (צילומים). במקרה הטוב תקבלו תור בתוך 3-6 ימים. במקרה הפחות טוב – שבועיים שלושה.
במידה ויישלחו אתכם לצילום MRI כדי לראות מה הנזק, ייתכן וייקח גם חודש+ עד שתקבלו תוצאות.

במקביל, כדאי לראות פיזיותרפיסט המתמחה בפציעות ספורט כבר ימים בודדים לאחר הפציעה – במקביל לבדיקות והביקור אצל האורטופד.
לפיזיותרפיסט יש את הכלים והנסיון לאבחן קלינית את הפציעה ולתת למטופל כל מה שהוא צריך על מנת להתמודד עם הכאב וההגבלה.
חשוב להדגיש כי טיפולי פיזיותרפיה בשלבים הראשונים לפציעה הם קריטיים להמשך השיקום.

תחילת טיפול עצמי בימים הראשונים לאחר הקרע ברצועה הצולבת הקדמית

בעבר היה נהוג לטפל בפציעה אקוטית על פי פרוטוקול RICE
 Rest, Ice, Compression, Elevetion (מנוחה, קרח, חבישה והגבהה)

על פי המאמרים והמחקרים הקליניים בשנים האחרונות, בוצע שינוי קל בפרוטוקול – במקום מנוחה נרצה לעודד תנועתיות עדינה במינימום כאב!
MICE – Motion, Ice, Compression, Elevation 
(תנועה, קרח, חבישה והגבהה)

נפיחות בברך
ברך שמאל כ-10 שעות לאחר חבלה סיבובית

 

הרעיון הוא ששמירה על תנועתיות הברך כבר מרגע הפציעה תפחית כאב לטווח קצר וארוך, תשפר טווחי תנועה, תמנע אטרופיה (דלדול) שרירי ותשפר את זרימת הדם באזור וכך תעזור לריפוי מהיר יותר והורדת נפיחות.

התנועתיות תתבצע בשכיבה על הגב, על ידי כיפוף ויישור הברך בטווחים שמאפשרים תנועה במינימום כאב. בנוסף, נרצה ליישר את הברך ולכווץ את שריר ה-4 ראשי כיווץ סטטי.

קרח –  למשך 8-10 דקות על הברך בכל שעתיים.
חבישה – חבישה אלסטית במהלך שעות היום (לא בלילה). להקפיד שלא יהיה הדוק מידי, אבל גם לא רופף.
הגבהה – בשכיבה על הגב – להגביה את הרגל כך שתיהיה מעל גובה הלב.

עברו 3-4 ימים וחזרתם ללכת ולדרוך על הרגל (לא תמיד זה יתאפשר בגלל כאב). חשוב לשים לב ליציבות הברך. לעיתים לאחר קרע נרגיש חוסר יציבות בברך – ממש כאילו עצם השוק מחליקה קדימה על עצם הירך. מצב זה דורש התייחסות מיידית כי החלקות חוזרות של הברך יכולות לגרום לנזק בלתי הפיך לסחוס שעוטף את עצמות הברך.

האם אני זקוק לניתוח?

הצורך בניתוח תלוי בהרבה מאוד גורמים ולכן בלי להכיר אתכם לא נוכל להמליץ אם לנתח או לא.
גורמים המשפיעים על ההחלטה האם לנתח:

  • מצב תפקודי
  • האם צריך לחזור לספורט?
  • גיל
  • מידת הנזק בברך
  • האם יש “בריחות” ותחושה של פריקת הברך במהלך היום?
  • תחושה ורצון המטופל
  • חוסר הצלחה בניסיון של טיפול שמרני

בכתבה הבאה נדבר על התהליך השיקומי לאחר ניתוח

נפצעתם בזמן פעילות ספורטיבית? זקוקים לשיקום מקצועי?

חייגו אלינו 09-9790566 או השאירו פרטים ונשמח להחזיר אתכם לתפקוד מלא – חזקים מתמיד.