כאבים בעקב הרגל – סיכום מחקר שיעזור לכם לטפל בבעיה

כאבים בעקב הרגל – רקע

כאבים בעקב הרגל יכולים לנבוע ממספר גורמים עיקריים. הגורם העיקרי לכאב (כ-75%) מקורו בפאשיה הפלאנטרית (Plantar Fasciitis) – זוהי רצועה חזקה ועבה שיוצאת מהחלק הפנימי של העקב ומתחברת לקדמת כף הרגל.פגיעה זו נפוצה אצל ספורטאים ולא-ספורטאים כאחד. הסימפטומים האופייניים הם כאבים באזור העקב בעת דריכה ולאחר ישיבה או שכיבה ממושכת, בייחוד בצעדים הראשונים בבוקר (לקריאה נרחבת על כאבים בעקב, גורמים לכאבים, ואיך אפשר להקל על הכאב ולפתור את הבעיה היכנסו לכתבה שלנו בלחיצה כאן!

כאבים בעקב הרגל - דורבן בעקב


מחקרים קודמים הראו כי רפידות ג’ל לעקב (Heel Cups) ומתיחות עשויים לעזור בהפחתה של הכאבים, אך עדיין לכ- 40% מהמטופלים קיימים סימפטומים גם לאחר שנתיים מהאבחנה.
מאחר והפאשיה הפלאנטרית היא רקמת חיבור – רצועה עבה ומחקרים רבים הראו כי תרגול תחת עומס גבוה עשוי לעזור בהחלמה של רקמות חיבור. (לעומת מה שחשבו בעבר – שצריך בעיקר לנוח) מחקר זה (1) בא לבדוק האם תרגול וחיזוק תחת עומס גבוה על הפאשיה הפלאנטרית יכול להביא לשיפור טוב יותר בסימפטומים מאשר מתיחות.

שיטות המחקר לכאבים בעקב הרגל

למחקר גויסו 48 משתתפים שסבלו מכאבים בעקב במשך 3 חודשים לפחות ושאובחנו בבדיקת אולטראסאונד עם עיבוי של הפאשיה הפלאנטרית (עיבוי מראה על תהליך פתולוגי כלשהו בריקמה הנבדקת).

המשתתפים חולקו אקראית ל- 2 קבוצות. כל קבוצה קיבלה רפידות ג’ל לעקב והדרכה כיצד להשתמש בהם. הקבוצות הובדלו ביניהם לפי ההתערבות הנוספת שניתנה לכל אחת מהן – מתיחה או חיזוק כף הרגל והקרסול

קבוצת המתיחה: רפידות ג’ל + מתיחה לפאשיה הפלאנטרית.

קבוצת החיזוק: רפידות ג’ל + חיזוק לכף הרגל והקרסול

קבוצת המתיחה ביצעה מתיחה ספציפית לפאשיה הפלנטארית – 10 חזרות למשך 10 שניות שהייה במתיחה, 3 פעמים ביום, כל יום (תמונה 1).

קבוצת החיזוק ביצעה תרגיל חיזוק ספציפי לפאשיה הפלאנטרית במהלכו המטופל ביצע עליה על קצות האצבעות, כאשר האצבעות מונחות על מגבת לצורך העמסה ממוקדת על הפאשיה הפלאנטרית (תמונה 2). התרגיל בוצע 3 פעמים בשבוע, 8-12 חזרות, 3-5 סטים. העומס בתרגיל הועלה בהדרגה כל שבועיים.

(תמונה 1)

(תמונה 2)

2 הקבוצות ביצעו כל אחת את ההתערבות שיועדה לה במשך 3 חודשים!♥♥ שימו לב ♥♥ לכמות הזמן שביקשו מהנחקרים להתמיד בתרגול.לרקמות כמו גיד או רצועה דרוש זמן להחלמה מלאה – לעיתים יכול לקחת גם שלושה חודשים (ומהצד השני – יש מטופלים שמרגישים הטבה גם אחרי שבועיים…) ולכן אם רוצים לפתור את הבעיה (ולא רק להקל זמנית) בכאבים מסוג זה יש צורך בהתמדה!

כדי להעריך את השפעת ההתערבות על כאבי העקב של המטופלים, החוקרים השתמשו במספר מדדים:

מדד עיקרי: 

שאלון להערכת תפקוד כף הרגל (Foot Function Index) – שאלון זה הוא שאלון סובייקטיבי שבו המטופל מדרג את רמת הכאב שלו ואת התפקוד שלו ביומיום בעקבות הכאב. הניקוד בשאלון נע בין 0 ל- 230, כאשר ציון גבוה יותר מציין כאב ומוגבלות משמעותיים יותר.

מדדים משניים: 

  • רמת הכאב הגרועה ביותר שהמטופל חווה.
  • רמת הכאב בצעדים הראשונים בבוקר.
  • עוביה של הפאסיה הפלאנטרית כפי שנמדד בבדיקת אולטראסאונד.
  • שביעות רצון מהטיפול.

כל המדדים נלקחו בתחילת המחקר ולאחר 3 חודשים, בתום תקופת ההתערבות.

תוצאות המחקר לכאבים בעקב הרגל

מדד עיקרי: שאלון להערכת תפקוד כף הרגל – 2 הקבוצות שיפרו באופן משמעותי את תפקודן והורידו את רמת הכאב, אך קבוצת החיזוק השתפרה הרבה יותר מקבוצת המתיחה.
בתום 3 החודשים קבוצת החיזוק קיבלה בשאלון ציון הנמוך ב- 29 נקודות מקבוצת המתיחה (זיכרו שציון נמוך בשאלון מייצג פחות כאבים ופחות מוגבלות).
במונחים סטטיסטיים, גודל האפקט (Effect Size) בין 2 הקבוצות הוא 0.81, שנחשב להבדל גדול, כלומר האפקט הטיפולי שהתרחש בקבוצת החיזוק היה גדול באופן משמעותי מהאפקט הטיפולי שהתרחש בקבוצת המתיחה

מדדים משניים:

לאחר 3 חודשים, רמת הכאב הגרועה ביותר שהמטופלים חוו בקבוצת החיזוק הייתה נמוכה באופן משמעותי מרמת הכאב של המטופלים בקבוצת המתיחה, ושביעות הרצון של המטופלים בקבוצת החיזוק הייתה גבוהה יותר מזו של המטופלים בקבוצת המתיחה. עם זאת, לא היה הבדל בין 2 הקבוצות ברמת הכאב בצעדים הראשונים בבוקר. בנוסף, לא נמצא הבדל בעיבוי של הפאסיה הפלאנטרית ב- 2 הקבוצות ביחס לעוביה בתחילת המחקר.

מסקנות המחקר לכאבים בעקב הרגל

מחקר זה הדגים את היעילות של תרגול חיזוק והעמסה על הפאשיה הפלאנטרית לשיפור כאבים ותפקוד בקרב מטופלים שמקור כאבם נובע מתפקוד לא תקין של רקמה זו. 

מעניין שעל-אף השיפור הניכר בכאב ובתפקוד המטופלים בקבוצת החיזוק, לא נצפה שינוי מבני בפאשיה הפלאנטרית עצמה כפי שנמדד בבדיקת העובי תחת אולטראסאונד. בהקשר זה ראוי להתייחס ל- 2 נקודות חשובות:

האחת, שיפור בכאב ובתפקוד ללא שינוי ברמת הריקמה אינו ממצא נדיר – להיפך, אנו יודעים כיום שניתן להוריד כאב באופן משמעותי גם ללא שינוי באנטומיה, הודות לעובדה שכאב הינו תופעה מורכבת העומדת מעבר לממצאים האנטומיים המודגמים בבדיקות ההדמיה השונות (אולטראסאונד, MRI וכו’ – לקריאה נוספת על הנושא החשוב הזה הכנסו לכתבה הבאה בלחיצה כאן ).

השנייה, היא כי שינוי ברקמת חיבור, כמו הפאשיה הפלאנטרית, לוקח זמן רב, סדר גודל של לפחות 9 חודשים ואף שנים. לכן ייתכן כי אם המחקר היה נמשך זמן רב יתר, כן היו מתגלים שינויים בעובי הרקמה באולטראסאונד. נקודה זו שוב מדגישה את החשיבות של תרגול ארוך-טווח אם ברצוננו ליצור שינויים אמיתיים ברמת הריקמה.

מובן שטיפולי הפיזיותרפיה אינם מוגבלים רק לחיזוק ולמתיחה של האזור הכאוב, אלא כוללים התייחסות למגוון מרכיבים נוספים וגורמים תורמים שעלולים להחמיר את הבעיה, כמו ליקויים ביומכניים בנקודות מרוחקות יותר מהאזור הכאוב -(לדוגמא חולשת אגן, הגבלה בטווח תנועת הקרסול, ועוד ועוד…) איכות הריקמה הרכה והתנועתיות המפרקית, התנהלות המטופל ביומיום או בספורט מבחינת ניהול העומסים ועוד.

אסטריקס פיזיותרפיה לספורטאים ולקהילה

לסיכום – כאבים בעקב נפוצים מאוד באוכלוסייה במגוון גילאים וממגוון רחב של סיבות.
באסטריקס פיזיותרפיה נאבחן את מקור וסיבת הכאב שלכם, ונבנה לכם תכנית טיפול מותאמת אישית המבוססת על הממצאים בבדיקות שלנו, על מחקרים עדכניים ועל הנסיון הרב שלנו בטיפול בכאבים בעקב.

לפרטים נוספים ושיחת ייעוץ ללא עלות, חייגו אלינו – 09-9790566 או השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.

המחקר –

High-load strength training improves outcome in patients with plantar fasciitis: A randomized controlled trial with 12-month follow-up

Rathleff et. al. Scand J Med Sci Sports 2015.





    שלח הודעה
    1
    צריך עזרה?
    הי, איך נוכל לעזור לך?