כאבי גב עליון – כל מה שרציתם לדעת

ישנם 12 חוליות אשר משתרעות מבסיסו של הצוואר ועד לקצה התחתון של גבולות הצלעות, 12 החוליות הללו הן אלו אשר תוחמות את חלקו העליון של הגב המכונה “גב עליון”. חלקו העליון של הגב שלנו ממלא מספר תפקידים חשובים ביניהם: הגב עליון הוא בעל תפקיד משמעותי ביציבה של עמוד השדרה שלנו וגם בעיגון של כלוב הצלעות שלנו, הם מגנים בשיתוף פעולה על האיברים הפנימיים הקיימים באזור החזה שלנו.

חלקו העליון של הגב שלנו נחשב כאזור שאינו חשוף ליותר מדי פגיעות, ברוב המוחלט של המקרים כאבי גב עליון יגרמו כתוצאה ממתיחה של שריר או שמא מתיחה של רצועה. מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם מראים כי עשרה אחוז מן הגברים ועשרים אחוז מן הנשים יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב עליון לפחות פעם אחת.

כאבי גב עליון

כאבי גב עליון יכולים להיגרם באופן פתאומי בעקבות פגיעה ישירה בשריר או בעצם, כמו כן כאבי גב עליון יכולים להתפתח לאורך הזמן בשל יציבה לא נכונה, התנוונות של השרירים ו/או כתוצאה מן השחיקה הטבעית של עצמות הגוף.

במאמר זה ריכזנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי בנוגע לכאבי גב עליון.

הגורמים הנפוצים ביותר להתפתחות כאבים בגב העליון

בדרך כלל נוטים לחלק את הכאבים בגב העליון לשתי קבוצות עיקריות: כאבי גב עליון אשר נובעים מפתולוגיה בשריר או כאבי גב עליון אשר נובעים מפתולוגיה בעצם.

כמו במרבית התחומים בחיינו, קיצוניות לצד מסוים אינה מובילה לתוצאות טובות – אם אתם לא פעילים גופנית כלל או שמא אתם מבצעים פעילות גופנית יתר על המידה, אתם מסכנים את הגוף שלכם בכאבי גב עליון אשר נובעים מפתולוגיה בשריר:

  • ניוון של השרירים – אם אתם נוטים לשבת זמן רב אל מול המסכים ישיבה שאינה זקופה ואינה מפעילה את שרירי הגב, אתם מסכנים את הגב שלכם. כאשר אתם יושבים בצורה שאינה מפעילה את שרירי הגב שלכם, אתם למעשה גורמים לשרירים שלכם להיחלש וכך אתם הופכים את שרירי הגב שלכם פגיעים יותר, בין אם מדובר בפגיעה כתוצאה ממתיחה של השריר או שמא כתוצאה מכיווץ של השריר.
  • מאמץ של השריר יתר על המידה – כאבי גב עליון יכולים להיגרם גם בעקבות תנועה חדה אשר חוזרת על עצמה לעיתים קרובות, כך למשל עבודה לאורך זמן בסידור בגדים על המדפים בחנות עלולה להוביל לכאבים בגב העליון. כאשר השרירים שלנו מתעייפים בעקבות מאמץ מתמשך, הדבר יכול להוביל למצב בו שרירי הגב מתכווצים וכתוצאה מכך לכאבים בגב העליון.

כאבים אשר נובעים מפתולוגיה בעצם יכולים להתרחש כתוצאה מפציעה באופן פתאומי או בעקבות שחיקה טבעית של העצם לאורך השנים. כמו פריצות דיסק אשר עשויות להתרחש לאורך עמוד השדרה שלנו, גם כאשר מדובר על הגב העליון ישנם מקרים בהם נוצר לחץ רב על העצבים אשר מוביל בסופו של דבר לכאבים בגב העליון. כמו כן, בדומה ליתר העצמות הקיימות בגופנו, גם חוליות הגב שלנו יכולות לאבד מן הצפיפות שלהן, דבר אשר עשוי להוביל לפתולוגיות שונות.

כיצד ניתן להתמודד עם כאבי גב עליון?

במרבית המקרים כאבי גב עליון אינם מתרחשים בעקבות פגיעה קשה, אם גם אצלכם המצב הוא כך אתם יכולים לנסות להקל על הכאבים שלכם באופן הבא:

  • הפסיקו לבצע פעולות שונות אשר מאמצות את שרירי הגב העליון שלכם וגורמות לכם לכאב.
  • על מנת להקל על הגב באופן ראשוני, אתם יכולים לחמם או לקרר את האזור הכואב.
  • עיסוי של האזור הכואב יכול לעזור לשחרר את השרירים התפוסים באזור.
  • ישנם משככי כאבים אשר ניתן לרכוש אותם בלי מרשם, אותם כדורים יכולים להקל על הכאבים ולהפחית את הדלקת שנוצרה באזור הכואב.

מודעות לגופנו ותרגול שוטף

בחלק גדול מן המקרים, התמודדות עם כאבים בגב העליון קשורה דווקא למודעות לנושא. מאחר והרוב המוחלט של הכאבים בגב העליון נגרמים כתוצאה מביצוע פעולות בצורה לא נכונה וכתוצאה מיציבה שאינה נכונה, ניתן להקל על הכאבים הללו על ידי תרגול שוטף של פעולות קלות ופשוטות.

בראש ובראשונה, תרגול של היציבה והליכה נחשבים לדרכים הטובות ביותר איתן ניתן להתמודד עם כאבים בגב העליון.

לצורך הדוגמא, ישיבה תקינה בכל המקומות בהם אנו נוטים לשבת לאורך זמן יכולה להקל באופן משמעותי מאוד על הכאבים. כמו כן, כאשר אנו מטים את ראשנו אל המסך של המכשיר הסלולרי שלנו כמו שרוב העולם עושה, אנחנו למעשה משאירים את גופנו בזווית שאינה טבעית לו לאורך זמן וכתוצאה מכך אנו גורמים ללחץ על מערכת העצבים, לכאבים בצוואר וכאבים בגב העליון.

בנוסף על כך חשוב לציין כי גם עישון משפיע באופן ישיר על הגב העליון שלנו. מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם מצאו כי קיים קשר ישיר בין עישון סיגריות לבין פגיעות בדיסקים הקיימים בין חוליות הגב.

במקרים בהם תרגול, מודעות ויציבה עדיין אינם עוזרים להפסיק את הכאבים בגב העליון, חשוב מאוד לטפל בו. טיפולים פיזיותרפיים תורמים בהקלת הכאב, ניתן למצוא זריקות שונות המיועדות להקלה על כאבים בגב העליון.

כאבי גב במהלך הריון ואחריו

אם אתם במהלך הריון או אחרי לידה ואת סובלת מכאבים בגב העליון, אל דאגה את לא מקרה נדיר. כאבים בגב העליון לאורך ההריון ואחריו הם תופעה פופולרית ביותר הנובעת ממספר סיבות.

בראש ובראשונה, הריון גורם לעלייה במשקל של האישה. העלייה במשקל אינה עלייה הדרגתית הנמשכת לאורך זמן, מדובר על עלייה דרסטית במשקל תוך מספר חודשים, העלייה במשקל יוצרת עומס רב על הגב ועל האגן.

כתוצאה מן ההריון ומן העלייה במשקל הגוף מאבד את האיזון הקיים בין מערכות העצבים, מערכות השריר והמפרקים. היציבה של האישה עוברת שינוי משמעותי וגם האופן בו העומס על גוף האישה מתחלק עובר שינוי. בשל כך, כאבים באזורי הגב, אזורי האגן ואזורי הברכיים הם כאבים טבעיים ולא חריגים.

עוד סיבה נפוצה לכאבי גב במהלך תקופת ההריון היא שינוי מרכז הכובד של הגוף. לפני תחילת תהליך ההריון מרכז הכובד של האישה הוא ממורכז, אך במסגרת תהליך ההריון מרכז הכובד של האישה מתקדם קדימה. המותן של האישה מוקשתת הרבה יותר מבדרך כלל וכתוצאה מכך נשים חוות כאבי שרירים במהלך ההריון.

התפתחותו של הרחם יכולה להוביל גם היא לכאבים בגב ובמפרקים. הרחם מתפתח ומתרחב, כתוצאה מכך נוצר לחץ על כלי הדם ועל העצבים הקיימים באזורי הגב והאגן. בחלק מן המקרים הכאבים הם כה חזקים עד שניתן לחשוב כי הכאבים מגיעים מעצמות האגן או מן החוליות בגב.

במסגרת תהליך ההריון השרירים הקדמיים של הבטן נמתחים מאוד ובחלק מן המקרים הם אפילו נפרדים. כתוצאה מכך היציבות של האישה נחלשת. יציבה חלשה יכולה להוביל למצב בו מערכות השרירים אשר תומכות במפרקים פועלות באופן לא מתואם, דבר אשר עלול לגרום לכיווץ של המערכות וכתוצאה מכך להופעת כאבים.

שלח הודעה
1
צריך עזרה?
הי, איך נוכל לעזור לך?