מניעת נפילות ושיקום גיל הזהב

שיקום מבוגרים – נכון לשנת 2018, יש כמיליארד אנשים מעל גיל 60 בעולם.
בשנת 2050 המספר יעמוד על 2.1 מיליארד! קצב הגידול הוא משמעותי מאוד, וכך גם כמות הנפילות –
במדינת ישראל, כ-1000 אזרחים ותיקים נופלים מידי יום ו 2 מתוך 5 זקוקים לעזרה בתפקוד היומיומי (האכלה, רחצה, הליכה ועוד..).
הסיכונים העיקריים בנפילות הם שברים במפרק הירך, עמוד השדרה ובשורש כף היד.
לרוב, שברים בגיל המבוגר דורשים שבועות ארוכים של אשפוז היכול להוביל לירידה תפקודית ואף קוגנטיבית.

הסיבות העיקריות לנפילות:

  • ירידה בכוח השרירים
  • ירידה בבקרת שיווי המשקל
  • ירידה בראיה ובשמיעה
  • תופעות לוואי של תרופות
  • מפגעים וסיכונים בבית – רוב הנפילות קורות בבית
  • orthostatic hypotension – ירידה פתאומית בלחץ הדם

החל מגיל 30 מתחילה ירידה איטית והדרגתית במסת השרירים (סרקופניה) ובגיוס מוטורי שלהם, כ-3-5% בעשור.
מגיל 60 הירידה נהיית חדה יותר- כ-35% בעשור!

אנשים אקטיביים השומרים על אורח חיים ספורטיבי מצמצמים משמעותית את הירידה במסת השריר.

לא מעט פעמים יוצא לנו לשמוע מבני הזוג או ילדיהם של המטופלים המבוגרים את המשפטים הבאים:
"אם קשה לו ללכת, לא צריך לאמץ, שילך פחות".
"קשה במדרגות? שלא יעלה הרבה מדרגות".

ניתן להבין את ההיגיון מאחורי המשפטים הנ"ל – בני המשפחה מנסים לגונן, אבל מצב זה יוצר בדיוק את האפקט ההפוך – אנו גורמים ליקירנו להתאמץ פחות וכך מחלישים אותם! מחקרים רבים גורסים כי תרגול אקטיבי ושמירה על אורח חיים אקטיבי משפר את התפקוד היומיומי.

מתי כדאי לפנות לייעוץ?

  • יותר מ 2 נפילות בשנה
  • אם עקב נפילה נזקקת לטיפול רפואי
  • אם ישנה בעיה בהליכה / שיווי משקל שלא היתה קודם או שהחמירה
  • האם יש חשש לנפילה?

איך אפשר למנוע נפילות?

  • שיפור מערכת שיווי משקל
  • לימוד אסטרטגיות ותגובות הגנה
  • חיזוק שרירי
  • פעילות גופנית אירובית
  • התאמת הבית
  • מעקב מצב רפואי – ראיה ושמיעה

באסטריקס פיזיותרפיה  נעריך את שיווי המשקל שלכם על ידי מבחני שיווי משקל מתוקפים מחקרית (BERG, DGI, TUG ועוד..), נבדוק באיזה תפקוד יומיומי אתם מתקשים ונאבחן למה תפקוד זה קשה לכם וכך נתאים לכם תכנית מותאמת אישית למניעת נפילות ושיפור איכות החיים.

מניעת נפילות ושיקום גיל הזהב