כאבים בשכמות – איך להקל על כאבי שכמות? » אסטריקס פיזיותרפיה
-

כאבים בשכמות – איך להקל על כאבי שכמות?

השכמות הן אזור בגוף המתחבר לגב העליון, חלק ממפרק הכתף וחגורת הכתפיים.
בעיות כתפיים שונות עשויות להוביל לכאבי שכמות חוזרים.

מעבר לכך שהשכמות הן נקודת ריכוז של שרירים, ישנם מקרים בהם כאבי שכמות אינם נובעים מבעיה אורטופדית של "שרירים תפוסים" אלא הקרנה מאזור הצוואר. כדי לטפל בצורה נכונה ומדויקת בכאבי שכמות יש לאבחן את הבעיה בצורה מקיפה ולבדוק לעומק את הסיבות השונות שיכולות לגרום לכאבים בשכמות.

אחד מהגורמים התורמים יכולים להיות תקופה של לחץ וסטרס נפשי ופיזי, ועומס גבוה למשך פרק זמן ארוך.

לבטור סקפולה כאבי שכמות

כאבי שכמות – מהי השכמה?

כאשר אנו מדברים על עצם השכם אנחנו למעשה מדברים על העצם המחברת בין עצם הזרוע לעצם הבריח. המבנה של עצם השכם הוא בצורת משולש והיא דקה ושטוחה במיוחד.

עצמות השכמות הקיימות בגופנו נמצאות בחלקו האחורי והעליון של כלוב הצלעות, מדובר על עצמות בעלות טווח תנועה רחב ומורכב. יכולות התנועה של עצם השכם נובעת מחיבור שלה לעצם הבריח ומערכת השרירים של חגורת הכתף.

כאבי שכמות יכולים לצוץ לתקופה קצרה של מספר ימים או מספר שבועות, אך ישנם מקרים בהם כאבים בשכמות הופכים לכאבים כרוניים בשכמות ופוגעים ברמת איכות החיים של הסובל מהם באופן משמעותי.

בדרך כלל הכאבים בשכמות יופיעו מעל לשכמה השמאלית, מעל לשכמה הימנית או בין העצמות.

כאבי שכמות – למה הם כל כך פופולריים?

אין ספק כי אנשים רבים סובלים מכאבי שכמות במהלך שגרת החיים שלהם. בחלק גדול מן המקרים מדובר על כאבים אשר מוקרנים מן הצוואר או שמא מדובר בכאבים הנובעים ממתח נפשי או מדלקות בשרירים.

בעידן של ימינו חלק גדול מהאוכלוסייה מעדיף לשבת אל מול המסך במשך שעות רבות מאשר לצאת החוצה ולבצע פעילות גופנית. עקב הישיבה הממושכת אל מול המסך בצורה כפופה ולא נכונה אנשים רבים סובלים מבעיות בגב ובשכמות.

בנוסף על כך, חלק גדול מן העבודות כיום דורשות הספק עבודה גבוה מאוד ויכולת ריכוז גבוהה לאורך זמן רב, הדרישות הללו מובילות בסופו של דבר ללחצים גופניים ונפשיים שעלולים לגרום לכאבי שכמות.

כאבי שכמות

כאבי שכמות – כיצד ניתן לאבחן?

ברוב המקרים אבחנה של כאבים בשכמות תכלול את השאלות הבאות: מהי התדירות בה מופיעים הכאבים, מה סוג הכאב, מהי רמת העוצמה של הכאב, מהו המיקום המדויק של הכאב, באילו שעות במהלך היום הכאב מופיע בדרך כלל, אילו פעולות גורמות לכאבים להופיע ועוד. כמו כן הפיזיותרפיסט יבצע בדיקות פיזיות שונות למטופל, במקרים בהם הכאבים מוקרנים מהצוואר יש צורך בטיפול צווארי שכולל טיפול בשיטת מקנזי, מתיחות ותנועתיות עצבית, ועוד ועוד..

הגורמים התורמים השונים לכאבים בשכמות

  • כאבים כרוניים בשרירים – אזור השכמות הוא אזור רבוי בשרירים. חלק מכאבי השרירים יכולים להשפיע גם על אזורי השכמות. קיימות סיבות רבות לכאבי שרירים לרבות: חולשה שרירית, עומס ממושך על אזור הגב העליון, ישיבה ממושכת, מחסור במגנזיום, B12 וברזל, לחצים נפשיים, בעיות בזרימה של הדם, מחלות שונות שגורמות לכאבי שרירים ועוד.
  • כאב שכמות ממקור צווארי – שינויים ניווניים בחוליות הצוואריות שלנו עלולים להוביל למצב בו קיים לחץ על כלי דם ועל עצבים שמעצבבים את השכמות שלנו. המקרים הפופולריים ביותר הינם פריצת דיסק, בלט, המרווח הבין חולייתי נהפך לצר יותר, תעלת חוט השדרה הופכת צרה יותר ועוד. במרבית המקרים בהם הצוואר הוא חלק מן הבעיה, המטופל יסבול מבעיות נוספות מעבר לכאבים בשכמות, חלק מן הבעיות הללו הן: הגבלת טווח תנועה של הצוואר, הופעת כאבים בעמוד השדרה הצווארי ובחלק מן המקרים גם תחושה של נמלול בזרוע ובכף היד.
  • מאמץ יתר – הרמה של משקלים כבדים, מאמץ גופני מתמשך לאורך זמן ותנועות אחידות הפועלות על הגב לאורך זמן הן סיבות נפוצות לכאבי גב וכאבי שכמות.
  • עקמת גב – חלק גדול מהאוכלוסייה סובלים מכך שגובה המותניים שלהם וגובה הכתפיים שלהם לא מאוזן. לצורך הדוגמא, כתף ימין ממוקמת גבוה יותר מכתף שמאל. במצבים מן הסוג הזה הגוף שלנו מנסה לפצות על חולשת שרירים או הגבלות אחרות בטווחי תנועה, הוא עושה זאת על ידי כיווץ של שרירי השכמות ושל השרירים בגב התחתון. עקמת יכולה ללוות אדם מהרגע בו הוא נולד, אך היא יכולה גם להתפתח במהלך השנים בעקבות שינויים בעמוד השדרה. חשוב לציין שלא כל מי שיש לו עקמת יסבול מכאבים!
  • מחלות ריאה שונות – מחלות ריאה שונות כמו למשל אסטמה או שיעולים חוזרים עלולים להוביל למצב של כאבים בשכמות. השיעולים החוזרים גורמים להרעדת בית החזה ומשפיעים על חלקו האחורי של בית החזה – שם נמצאים גם שרירי השכמות שלנו. במקרים מן הסוג הזה הפתרון הטוב ביותר הוא לטפל בשורש הבעיה עצמה, כלומר לטפל בבעיות הנשימה.
  • Trigger points – טריגר פוינט / נקודת הדק – אזור בשריר בו מופק כאב בתנועה או במגע ישיר באותה נקודה. ניתן להרגיש נקודות טריגר במישוש. לעיתים, בעקבות עומסים מתמשכים או פציעות, חלק מסיבי השריר מתכווצים ונשארים במצב הזה לאורך זמן, ללא אספקת דם וחמצן.כשסיבי השריר נמצאים במצוקת חמצן, הם לא מצליחים להשתחרר חזרה למצב נורמלי. בשלב זה ייתכנו כאבים. הכאבים יכולים להיות נקודתיים או מוקרנים לאזורים אחרים בגוף.
  • כאבי כתפיים – השכמות שלנו הן חלק ממפרק הכתף. במקרים בהם יש קרע בגיד הכתף, דלקת בכתף או במקרים של כתף קפואה, הכאב עלול להקרין גם לשכמות, הדבר נפוץ במיוחד במקרים בהם הדלקת מתחילה להתפשט.
  • שינה לא תקינה – שינה על גבי מזרן שאינו מתאים ועל גבי כרית שאינה מתאימה לגוף עלולה להוביל להיווצרות של דפוסי שינה לא תקינים הבאים לידי ביטוי בהופעה של כאבים בשכמות כאשר קמים בבוקר, הכאבים דועכים במהלך היום. בני אדם אשר ישנים על הבטן יכולים לפתח בעיה צווארית שתבוא לידי ביטוי בעתיד באמצעות כאבים שמוקרנים לאזור השכמות.

כיצד ניתן לטפל בכאבי שכמות?

 


 

קיימות מספר שיטות שונות אשר באמצעותן ניתן להקל על הכאבים בשכמות. הדרך היעילה והנכונה ביותר, שתיתן לכם הטבה גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך היא על ידי טיפולי פיזיותרפיה הכוללים עיסויים, תנועתיות המפרקים, דיקור מערבי (יעיל מאוד לכאבי שרירים) הדרכה לניהול עומסים נכון וכמובן חיזוק שרירים סביב הגב העליון והכתפיים כדי לשמר את התוצאות לטווח ארוך.

עוד דבר חשוב כאשר זה נוגע לכאבי גב וכאבי שכמות הוא שינוי של אורח החיים, תרגול של חיזוק שרירי גב וליבה ופעילות גופנית באופן קבוע.

מהו טיפול עצמי לכאבים בשכמות?

על מנת לטפל באופן עצמאי בכאבים בשכמות יש צורך לבצע 2 פעולות עיקריות:

  1. עיסוי ושחרור נקודות טריגר ושרירים תפוסים – לקבלת עיסוי ניתן לבקש מקרוב משפחה, חבר או לבצע עיסוי עצמי בעזרת מוט העיסוי הזה – לחצו כאן להזמנת מוט העיסוי של אסטריקס פיזיותרפיה . ניתן ללחוץ על הנקודות שכואבות לכם, או על פי המלצות בסרטון למטה

 

 

 

מגיעים דרך אסטריקס פיזיותרפיה? אתם זכאים לקנות את מוט העיסוי בהנחה חד פעמית – 25% הנחה עד סוף החודש – בהקלדת קוד קופון CRAZY25

 

 

2. לחזק את חגורת הכתפיים והשכמות – חיזוק השרירים בגב העליון יתנו לכם תמיכה ויפחיתו את העומס מאזור השכמות שלכם – רעיונות לתרגילים אפשר למצוא בסרטון הבא:

 

 

הגורמים העיקריים לכאבים בשכמות

ניתן למנות גורמים רבים אשר עלולים לגרום להתפתחות של כאבים בשכמות, בדרך כלל נוהגים לחלק את כלל הגורמים ל-2 קבוצות:

הקבוצה הראשונה כוללת בתוכה כאבים הנובעים כתוצאה מפציעה באחת מעצמות השכמות או כתוצאה מפגיעה באחד מן המבנים הקיימים באזור של השכמות ( גידים, עצמות הקיימות באזור ושרירים), כאבים הנובעים מנפילה, חבלה או פציעת ספורט.

הקבוצה השנייה כוללת בתוכה כאבים אשר נובעים מעומס מתמשך לאזור בעקבות חשיפה חוזרת לעומסים כבדים או בעקבות ביצוע של תנועות חוזרניות הפועלות על אזורי השכמות והגב לאורך זמן.

חשוב לציין כי בחלק לא מבוטל מן המקרים הכאב נובע ממתחים נפשיים אשר גורמים לכיווצים חוזרים ונשנים של שרירים אשר מחוברים לשכמות. בדרך כלל במקרים מהסוג הזה הפגת הלחץ הנפשי גורמת להיעלות של הכאבים ללא צורך בטיפולים נוספים.

כמו כן חשוב לזכור כי בחלק מן המקרים הכאבים נובעים מאיברים שאינם חלק ממערכת השלד. ניתן למנות מחלות רבות אשר קשורות לרחם, לכליות ולמעיים, אשר עלולות להוביל למצב של הופעת כאבים באזור השכמות. לכן חשוב מאוד לא להתעלם מכאבי שכמות כאשר הם מופיעים ולפנות לאבחנה רפואית מוקדם ככל הניתן.

כאבי שכמות – שאלות ותשובות

מהי שכמה?

השכמה היא עצם בעלת מבנה משולש באזור הגב העליון מתחת לכתפיים, בחלק האחורי העליון של כלוב הצלעות, וזו מהווה חלק מחגורת הכתף. עצם השכם היא עצם דקה ושטוחה,  לשכמה חשיבות משמעותית ביצירת מגוון תנועות, וזו מחברת בין עצם הזרוע ועצם הבריח. את עצם השכם ניתן לזהות בקלות בהתבוננות פשוטה על הגב. על מנת לזהות אותה תוכלו להרים ולהוריד את הזרוע ולהבחין של קוץ עצם השכם, ובזווית התחתונה והגבול השדרתי שלה.

מה עשוי להביא לכאב בשכמות?

כאבי שכמות עשויים להיווצר ממגוון גורמים נרחב ולכן, ישנה חשיבות באבחנה נכונה על מנת להעניק למטופל את המענה הטוב ביותר. ככלל, הסיבות השכיחות לכאבי שכמות במקרים רבים הן פגיעות עצם, פגיעות שריר ופגיעות באיברים הפנימיים בהם הריאות, הלב, הגב והכבד. כאבים בשכמות שמקורם אינו בבעיה באיברים הפנימיים של המטופל יכולים לנבוע מיציבה לא טובה, מאמץ יתר, עקמת, בלט או פריצת דיסק, שינה בעייתית ועוד. לכן, ישנה חשיבות לשמור על אורך חיים רגוע ובריא, על מנת למנוע יצירת עומס על השכמות, שעשוי בסופו של דבר להביא לכאב. בנוסף, כאבי שכמות יכולים להיגרם גם ממחלות ריאות שמתבטאות בשיעול נרחב, כיוון שפעולת השיעול גורמת להרעדת בית החזה ומשפיעה על בית החזה האחורי, שם נמצאים שרירי השכמות שלנו.

איך ניתן להקל על כאב בשכמות?

ישנה חשיבות באבחנה נכונה של כאב השכמות, כיוון שזה כאמור עשוי בחלק מהמקרים לנבוע מנזק של איברים פנימיים סמוכים. במידה ויש חשד לבעיה שכזו מומלץ לגשת לרופא ולבצע בדיקה מקיפה. לאחר שלילה של מצבים קליניים אלה, חשוב לבצע אבחנה מדויקת ולטפל בתסמיני הכאב להקלה מיידית ובמקור לכאב לטיפול ארוך טווח. להקלה מיידית ניתן להיעזר בפעולות עיסוי, קירור, מתיחה ומשככי כאבים. ישנן שיטות רבות לטיפול בכאבי שכמות והנפוצה והטובה ביותר היא באמצעות טיפול פיזיותרפי שכולל תנועה של המפרקים, דיקור מערבי והדרכה לניהול עומסים. בנוסף, ישנה חשיבות גדולה לשינוי אורח החיים באמצעות חיזוק של שרירי הליבה ושרירי הגב ושילוב של פעילות גופנית בשגרה.

כיצד ניתן לאבחן כאבי שכמות?

ישנה חשיבות לביצוע של אבחנה מדויקת על מנת להעניק למטופל את הטיפול המתאים ביותר עבורו. במהלך האבחון הפיזיותרפיסט ישאל אתכם בנוגע לתדירות הכאב וסוגו, רמת העוצמה של הכאב, שעות הופעת הכאב, פעולות שמביאות לכאב ועוד. במידת ועולה חשד לבעיה חיצונית שמקורה אינה באזור הכואב, המטפל עשוי להפנות אתכם לאיש מקצוע רפואי על מנת לשלול מצבים רפואיים אחרים. ולכן, חשוב לבחור באיש מקצוע רציני ואיכותי שמכיר את העבודה ויעניק לכם את האבחנה הטובה ביותר והטיפול שהכי מתאים לכם.

מתי חשוב לפנות לסיוע רפואי?

במידה ואתם סובלים מכאב שהוא יוצא דופן וחמור וכי זה לא עובר במשך תקופה ארוכה, ייתכן ויש צורך להיעזר ברופא. במצבים כאלה ייתכן והפגיעה אינה נובעת מחבלה או פגיעה באזור, אלא ממצבים רפואיים שחשוב לתת להם את האבחנה הטובה ביותר. על כן, במידה ואתם חשים בתסמינים כמו סחרחורת, הזעה מוגברת, דופק מהיר ולא סדיר, כאבים בחזה, שיתוק בצד אחד של הגוף – פנו לסיוע רפואי בהקדם. באופן כזה תוכלו לקבל את האבחנה האישית המתאימה לכם ולהימנע מהחמרה במצב. מצד שני חשוב לזכור, שבמקרים רבים טיפול אצל פיזיותרפיסט צפוי להקל על הכאב ולסייע במניעתו בהמשך. לכן חשוב שלא להילחץ, הקשיבו לגופכם ולאנשי המקצוע ואלה ידאגו לסייע לכם.

 

  • IASTM - כלי עיסוי רקמות ומיופאשיה
    מעסה רקמות | מכשיר לעיסוי רקמות מיופאשיאלי
    מוצרים במבצע
     115.00 
  • מוט עיסוי | מכשיר עיסוי
    מכשיר עיסוי לצוואר | מוט עיסוי עמוק
    מוצרים במבצע
     119.00 

 

עם טיפול נכון, על ידי איש מקצוע שיקשיב לכם, יבנה לכם תכנית טיפול אישית הכוללת שילוב טיפול מנואלי ותרגול אקטיבי – תגיעו לתוצאות.
אסטריקס פיזיותרפיה – מקצועיות. איכות. תוצאות.

השאירו את פרטיכם, קבלו שיחת ייעוץ במתנה עם פיזיותרפיסט מומחה, והתחילו את השינוי כבר היום.